به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، احمد داووداوغلو، نخست‌وزیر اسبق و رئیس حزب "آینده" ترکیه در سخنانی با اشاره به اظهارات امانوئل ماکرون و عبدالفتاح سیسی، رؤسای جمهوری فرانسه و مصر درباره حضور نظامی ترکیه در لیبی و حمایت آن از نیروهای دولت وفاق در مقابل نیروهای تحت امر خلیفه حفتر، اظهار کرد: حمایت ترکیه از دولت وفاق به رسمیت شناخته شده توسط سازمان ملل مشروع و قانونی است.

وی ضمن انتقاد از مواضع رؤسای جمهوری فرانسه و مصر در این باره تأکید کرد: تهدیدهای ماکرون و سیسی علیه ترکیه به دلیل سیاست‌های آنها در دریای مدیترانه و لیبی است.

داووداوغلو ادامه داد: اظهارات سیسی و ماکرون نه تنها باعث تأسف بوده، بلکه نشان دهنده "کوری استراتژیک" آنها است.

داووداوغلو به رغم اختلافاتش با اردوغان از عملکرد آنکارا در پرونده لیبی تعریف و تمجید کرده و با وجود انتقادی که از رئیس‌جمهوری کشورش در اداره کشور دارد، افزود، بارها گفته که از سیاست‌های دولت ترکیه در خصوص لیبی حمایت می‌کند. 

او ایجاد سیستمی در شرق مدیترانه بدون در نظر گرفتن ترکیه را ناممکن دانست و تاکید کرد: هر معادله‌ای برای امنیت و انرژی در منطقه که کشورش را مستثنا کند نمی‌تواند به لحاظ استراتژیک دوام بیاورد.

او از اتحادیه اروپا و فرانسه خواست اگر می‌توانند پاسخ دهند که آیا نقش و حضور ترکیه به عنوان عضو ناتو در لیبی تهدیدی بر امنیت اتحادیه اروپا و ناتو است یا حضور روسیه، امارات و کشورهای دیگر؟

داووداوغلو از حزب عدالت و توسعه حاکم جدا شد و حزبی جدید به نام آینده را در دسامبر ۲۰۱۹ تاسیس کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.