به گزارش امروز (دوشنبه) نشریه هاندلزبلات، دولت آلمان طی سال های گذشته هزینه های هنگفتی بابت حضور نظامیان آمریکایی در این کشور پرداخته، به طوری که تنها در ۱۰ سال گذشته این هزینه ها بر یک میلیارد یورو بالغ شده است.

این در حالی است که حدود ۶۵۰ میلیون یورو از این مبلغ صرف هزینه های جانمایی و تامین مسکن نظامیان و حدود ۳۳۴ میلیون نیز برای مخارجی که از آن تحت عنوان «هزینه های دفاعی» مربوط به این نظامیان یاد می شود، صرف شده است.

بر این اساس بخشی از این هزینه ها شامل پرداخت غرامت به زیان دیدگان و یا بازسازی اماکنی است که از حضور آنها و یا در حین ماموریت های نظامی متضرر می شوند.

به نوشته هاندلز بلات دولت آمریکا نیز برای استقرار نظامیان خود در اروپا سالانه حدود ۷ میلیارد یورو هزینه می کند.

این مطلب از آن رو حائز اهمیت است که رئیس جمهوری آمریکا مدعی است حضور نظامیان آمریکایی در آلمان به خاطر تامین امنیت این کشور بوده و منافع مالی زیادی برای آلمانی ها به همراه داشته است.

طی هفته های اخیز تصمیم «دونالد ترامپ» برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از آلمان به موضوعی چالش برانگیز در مناسبات واشنگتن با برلین تبدیل شده و انتقادهایی را نیز از سوی شرکای ایالات متحده در ناتو متوجه ترامپ کرده است.

با این حال گفته می شود رئیس جمهوری آمریکا تصمیم دارد برلین را به دلیل پرداخت نکردن سهمش از بودجه ناتو و نادیده گرفتن سیاست‌های تحریمی واشنگتن علیه روسیه، مجازات کند و در این راستا از کاهش تعداد نظامیان آمریکایی در آلمان به عنوان اهرم فشاری استفاده می‌کند. این تصمیم انتقادهای داخلی و خارجی به ویژه در بین همپیانان ترامپ در آمریکا و ناتو، به همراه داشته است.

جدیدترین واکنشها به طرح رئیس جمهوری آمریکا برای خارج کردن نزدیک به ۱۰ هزار نظامی این کشور از آلمان، انتقاد شدید هفته پیش هم حزبی‌های وی در کنگره بوده است.

خبرگزاری آلمان در این باره نوشت: «مایکل مک کول» نماینده پیشرو جمهوریخواهان و ۵ نفر از هم حزبی‌های وی در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، طی نامه‌ای از ترامپ خواستند، در این تصمیم تجدید نظر کند. آنها هشدار دادند که خروج نظامیان آمریکایی از آلمان امنیت ملی ایالات متحده را به خطر می‌اندازد.

ترامپ دوشنبه دو هفته پیش اعلام کرد که تعداد سربازان آمریکایی در آلمان باید به ۲۵ هزار نفر کاهش یابد. در حال حاضر حدود ۳۴ هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی در آلمان مستقر هستند. ترامپ با این اقدام، می‌خواهد آلمان را به خاطر آنچه که او پرداخت نکردن سهم واقعی از هزینه‌های دفاعی ناتو می‌نامد، مجازات کند. او همچنین انتقاد می‌کند که آلمان میلیاردها دلار برای دریافت انرژی به روسیه می‌پردازد ، اما در عین حال می‌خواهد که ایالات متحده از منافع این کشور محافظت کند.

با وجود بحث‌ها و گمانه زنی‌های فراوان در خصوص طرح اعلام شده از سوی ترامپ برای خروج بخش  از نظامیان آمریکا از آلمان که گفته می‌شود تا پایان تابستان اجرا خواهد، هنوز در خصوص عملی شدن این طرح تردیدهای زیادی وجود دارد.

«بن هاجر» فرمانده پیشین نیروهای آمریکایی در اروپا با زیرسوال بردن چنین تصمیمی، به خبرگزاری آلمان گفت: ما دقیقاً نمی‌دانیم که این اتفاق می‌افتد یا نه. ما هنوز یک برنامه رسمی برای عملی شدن این تصمیم از سوی ترامپ ندیده‌ایم. اما اگر نظامیان آمریکایی به عنوان مثال از آلمان به لهستان منتقل شوند، بدون پیامد نخواهد بود.

هاجز تاکید کرد: این در حالی است که لهستان نیز هنوز آماده نیست؛ ما با آلمان بر سر دستورالعملی که تمامی جنبه‌های قانونی ماندن سربازان آمریکایی را در بر می‌گیرد ، به توافق رسیده‌ایم. اما هنوز با لهستان این توافق را نداریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.