اسپوتنیک گزارش داد، پیش از این دفتر آموزش هنگ‌کنگ به مدارس توصیه کرد تا کتاب‌هایشان را بررسی کرده و مواردی که ممکن است نقض قانون امنیتی جدیدی باشد که مقام‌های مرکزی چین ارائه کرده‌اند، حذف کنند.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: «تخریب هنگ‌کنگ آزاد به دست حزب کمونیست چین ادامه دارد. هنوز جوهر قانون امنیت ملی سرکوبگر خشک نشده، مقام‌های محلی در حرکتی "اورولی" یک دفتر امنیت ملی دولت مرکزی ایجاد کرده، حذف کتاب‌های منتقد حزب کمونیست از قفسه‌های کتابخانه را شروع کرده‌، شعارهای سیاسی را ممنوع کرده و حال از مدارس می‌خواهند تا سانسور اعمال کنند.»

«اورولی» یک صفت است که به رفتارها و سیاست‌های کنترلی به وسیله تبلیغات، پایش و شنود، اخبار نادرست، انکار حقیقت و دستکاری گذشته اشاره دارد که توسط حکومت‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وضعیت و شرایط اجتماعی را جرج اورول در رمان‌هایش توصیف کرده است و به همین خاطر به آن اورولی یعنی منسوب به اورول می‌گویند.

وزیر خارجه آمریکا افزود: «تا به امروز، هنگ‌کنگ شکوفا می‌شد چون اجازه آزادی تفکر و آزادی بیان، طبق یک قانون مستقل را داشت. دیگر اینطور نیست. ایالات متحده ناکامی مکرر پکن برای اجرای وظایفش طبق اعلامیه مشترک چین-بریتانیا و همچنین تازه‌ترین حملات به حقوق و آزادی‌های مردم هنگ‌کنگ را محکوم می‌کند.»

سی ژوئن کمیته دائم کنگره ملی خلق چین پیش‌نویس قانونی درباره امنیت ملی در هنگ‌کنگ را به تصویب رساند که هرگونه تلاش برای خرابکاری، جدایی‌طلبی، تروریسم و همدستی با کشور ثالث را جرم‌انگاری می‌کند. شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین اندکی پس از آن قانون مذکور را اجرایی کرد.

این قانون جدید موجی از اعتراضات را در هنگ‌کنگ رقم زد. به‌رغم نگرانی‌ فعالان محلی از تاثیر منفی این قانون جدید بر آزادی‌های مدنی در دولت‌شهر هنگ‌کنگ، هم پکن و هم کری لام، مدیر اجرایی هنگ‌کنگ بارها تاکید کرده‌اند که این قانون تنها با هدف مقابله با فعالیت‌های خرابکارانه و تروریستی تدوین شده و قصد آسیب رساندن به آزادی‌های دموکراتیک شهروندان هنگ‌کنگی را ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.