سه روز پس از اظهارنظر وزیر خارجه روسیه درباره آمادگی نیروهای ژنرال «خیلفه حفتر» برای امضای «سند آتش‌بس در لیبی»، همتای ترکیه‌ای اعلام کرد آتش‌بس به عقب‌نشینی نیروهای حفتر بستگی دارد.

وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با «فایننشال تایمز» از مواضع آنکارا در قبال لیبی و حمایت‌هایش از «دولت وفاق ملی لیبی» در جنگ با نیروهای موسوم به «ارتس ملی لیبی» (تحت امر ژنرال خلیفه حفتر) دفاع کرد.

«مولود چاووش‌اوغلو» در این مصاحبه خلیفه حفتر را «کودتاچی» خواند و به حامیان خارجی او در درگیری‌های لیبی هشدار داد.

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد، دولت وفاق ملی لیبی (که از نظر بین‌المللی دولت مشروع لیبی شناخته می‌شود) در صورتی با آتش‌بس موافقت خواهد کرد که نیروهای حفتر از مواضع کلیدی خود در مناطق مرکزی و غربی لیبی عقب‌نشینی کنند.

چاووش اوغلو که کشورش از حامیان سرسخت دولت وفاق ملی لیبی است، همچنین هشدار داد در صورت عدم عقب‌نشیتی از «سرت» و «الجفره»، دولت وفاق ملی از عزم لازم برای ازسرگیری حملاتش به نیروهای حفتر برخوردار است.

وزیر خارجه ترکیه به پیشنهاد ماه گذشته روسیه برای آتش‌بس در لیبی در جریان رایزنی‌ها در استانبول اشاره کرد.

وی سپس از پیش شرط‌های دولت وفاق ملی لیبی برای آتش‌بس خبر داد و حمایت ترکیه این پیش شرط‌ها را اعلام کرد.

چاووش اوغلو گفت: «وقتی آنکارا با دولت وفاق ملی مشورت کرد، مقام‌‍‌های لیبی پیش شرطهایشان را درباره سرت و الجفره اعلام کردند و همچنین خواستار بازگشت نیروهای حفتر به خطوطی شدند که آنها در سال ۲۰۱۵ در اختیار داشتند».

وزیر خارجه ترکیه در این مصاحبه با دفاع از مواضع دولت وفاق ملی لیبی، پیش شرط‌های این دولت برای پذیرش آتش‌بس را «مشروع و منطقی» خواند.

فایننشال تایمز در ادامه گزارش خود درباره مصاحبه با مولود چاووش اوغلو گریزی به مواضع ترکیه درباره درگیری‌های لیبی زد.

این رسانه انگلیسی نوشت: «ترکیه به درخواست دولت وفاق ملی و بعد از تضمین یک توافق (با این دولت) که آنکارا به وسیله آن قادر به اکتشاف نفت و گاز در سواحل لیبی می‌شود، علنا در لیبی مداخله کرد. استفاده ترکیه از سامانه‌های پدافند هوایی، ناوها و تسلیحات، مشاوران نظامی و اعضای ارتش ترکیه شامل ستیزه‌جویان سوری در حمایت از دولت وفاق ملی به طرزی چشمگیر موازنه درگیری‌های ۱۵ ماهه لیبی را تغییر داد».

فایننشال تایمز درباره تشدید تنش‌ها در لیبی به دنبال حملات اخیر جنگنده‌های ناشناس به پایگاه هوایی «الوطیه» که در آن تجهیزات و تعدادی از پرسنل ترکیه حضور داشتند،  هشدار داد

وزیر خارجه ترکیه در این مصاحبه با اشاره به این حمله اعلام کرد، تحقیقات درباره مسببان این حمله ادامه دارد اما هر کسی مسئول این حمله بوده، «هزینه‌اش را خواهد پرداخت».

به گفته او، ترکیه در پایگاه العطیه لیبی تعدادی «نیروهای آموزشی و پرسنل فنی» حضور داشتند اما به هیچ کدام از آنها آسیبی نرسید. دولت وفاق ملی در ماه می توانسته بود این پایگاه را از نیروهای حفتر بگیرد.

مولود چاووش اوغلو درباره امکان آتش‌بس در لیبی هم اظهارنظر کرد و گفت: «اکنون، این به طرف مقابل (حفتر و حامیانش) بستگی دارد و آنها برای یک آتش‌بس پایدار باید پیش‌شرط‌های (دولت وفاق ملی) را بپذیرند».

فایننشال تایمز از وزیر خارجه ترکیه سوال کرد با توجه به حضور و تاثیرگذاری کشورهای مختلف در تحولات لیبی، آیا این کشور با خطر کشیده شدن به یک جنگ گسترده‌تر مواجه است؟

چاووش اوغلو جواب داد: «ما (ترکیه) در منطقه برای هیچ نوعی از درگیری یا جنگ حاضر نیستیم اما حضور (حامیان حفتر در لیبی) حمایت از حفتر که یک کودتاچی است، می‌باشد».

اظهارات وزیر خارجه ترکیه سه روز پس از سخنان «سرگئی لاوروف» همتای روس او درباره تحولات لیبی مطرح می‌شود که در آن وزیر خارجه روسیه از آمادگی حفتر برای امضای «سند آتش‌بس» خبر داد.

از زمان مداخله نظامی ناتو در لیبی و سرنگونی «معمر قذافی»، لیبی تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر را حمایت می‌کند.

به دنبال شدت گرفتن درگیری‌ها در لیبی، طرف‌های خارجی هم پایشان به این بحران باز شده و کشورهای مختلف طرف یکی از این دو طرف اصلی درگیری را گرفته‌اند.

طبق گزارش‌ها، روسیه، مصر، امارات عربی متحده و برخی کشورهای اروپایی از قبیل فرانسه حامی نیروهای حفتر هستند و ترکیه و قطر از دولت وفاق ملی حمایت می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.