خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ ادعای پکن درباره دریای چین جنوبی کاملا غیرقانونی است.

پمپئو همچنین گفت: آمریکا رسما به تصمیم دادگاه بین‌المللی ۲۰۱۶ درباره رد ادعای پکن بر کل دریای چین جنوبی که هیچ مبنایی در قانون بین‌الملل ندارد، پای‌بند است.

این اقدام می‌تواند بر تنش‌های بین آمریکا و چین بیفزاید.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: جهان به پکن اجازه نمی‌دهد تا دریای چین جنوبی را امپراتوری دریایی خود بداند. آمریکا با سایر متحدانش در جنوب شرق آسیا و شرکایش در حفاظت از حق حاکمیتشان بر منافع دریای مذکور همکاری می‌کند.

این اظهارات از سوی پمپئو با واکنش‌های منفی از سوی پکن همراه بود به طوریکه چین قویا با بیانیه وزیر خارجه آمریکا درباره دریای چین جنوبی مخالفت و واشنگتن را به تحریف قوانین بین‌المللی متهم کرد.

سفارت چین در آمریکا امروز (سه شنبه) در اظهارنظری تاکید کرد که واشنگتن به عمد در حال تحریف حقایق و قوانین بین‌المللی با اغراق در مسائل و اوضاع در منطقه است و تلاش می‌کند تا رشته ارتباطی بین چین و سایر کشورهای منطقه را پاره کند.

سفیر چین در آمریکا در پاسخ به بی توجهی واشنگتن به تلاش‌های پکن و کشورهای جنوب شرق آسیا برای برقراری صلح و ثبات در منطقه دریای چین جنوبی گفت: دولت شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین سرسختانه با این اظهارات از سوی آمریکا مخالف است. ۱۳ ژوئیه سال جاری میلادی، وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای به تلاش‌های پکن و سایر کشورهای منطقه در برقراری صلح و ثبات در دریای چین جنوبی بی اعتنایی کرد و به عمد به دنبال تحریف حقایق و قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون قانون دریایی سازمان ملل و اغراق در اوضاع منطقه و تلاش برای قطع زنجیره ارتباطی بین چین و سایر کشورهای منطقه است. این اتهامات کاملا بی پایه و اساس و توجیه ناپذیر هستند. چین قطعا با آن مخالف است.

سفیر چین همچنین ادامه داد: پکن همچنان به حل مناقشات از طریق مذاکره و رایزنی با کشورها به صورت مستقیم پای‌بند است. اما آمریکا یکی از این کشورها نیست. اوضاع در منطقه همچنان صلح آمیز و رو به رشد است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.