دستورالعمل جدید مرخصی زندانیان در موج دوم کرونا ابلاغ شد

غلامحسین اسماعیلی روز سه شنبه در بیست و نهمین نشست خبری خود افزود: متاسفانه شرایط کرونایی در کشور ادامه و در روزهای اخیر آمار مبتلایان و جانباختگان فزونی یافته است بار دیگر از تلاش ها و زحمات کادر پزشکی و پرستاری قدردانی می کنم همچنین از مردم خوب و فهیم ایران اسلامی موکدا تقاضا می کنم توصیه های پزشکی به ویژه استفاده از ماسک و رعایت فیزیکی و اجتناب از حضور در اجتماعات جز در موارد ضروری توصیه می کنم.

وی ادامه داد: از صنوفی که به آنها اجازه فعالیت داده شده می خواهیم حتما در محل فعالیت خویش همه دستورالعمل ها را رعایت کنند تا بتوانیم زنجیره انتقال این ویروس را قطع کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: قوه قضاییه بنا دارد در انجام ماموریت های سازمانی خود با رعایت پروتکل های بهداشتی به گونه ای رفتار کند که هم در انجام ماموریت ها خللی ایجاد نشود و هم با رعایت دستورالعمل ها تهدیدی همکاران قضایی و مراجعان را در بر نگیرد.

اسماعیلی اضافه کرد: برای نیل به این مهم اقدامات متعددی انجام شده است.

وی گفت: فعالسازی سامانه نوبت دهی دفاتر خدمات قضایی یکی از این اقدامات است؛ از طریق این سامانه مردم می توانند ابتدا نوبت بگیرند بعد به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند.

اسماعیلی ادامه داد: فعالسازی سامانه نوبت دهی اجرای احکام دیگر اقدامی است که افراد می توانند به سهولت زمان مراجعه خود را مشخص و در زمان مقرر مراجعه کنند، همچنین سامانه های خودکاربری برای وکلا، کارشناسان و مشاوران نیز فعالسازی شده است.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: برگزاری دادگاه های الکترونیک و از راه دور که به کاهش رفت و آمد و هزینه ها کمک می کند، اقدام دیگر دستگاه قضایی در این کرونا است.

اسماعیلی با اشاره به کاهش جمعیت کیفری زندانها توام با گسترش فعالیت ها و اقدامات بهداشتی و درمانی در زندانهای کشور اظهار داشت: تدابیری در زندانها به کار بردیم و الگوسازی کردیم که چگونه می شود هم جمعیت کیفری کاهش داد و هم خدمات بهداشتی درمانی گسترش یابد و این اقدامات و فعالیت ها الگویی برای زندانبانی است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ابلاغ قانون کاهش مجازات حبس صورت گرفت و گفته شده تا پرونده های زندانیان مشمول با فوریت بررسی شود

همه واجدین شرایط در گام اول به مرخصی بروند و  بعد شرایط بهره مندی از کاهش مجازات بررسی شود

وی ادامه داد: استفاده حداکثری از مجازات های جایگزین حبس نیز تاکید شده تا کمک کند به کاهش جمعیت کیفری و سلامت زندانیان.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: توسعه فعالیت های بهداشتی و مراقبتی با به کارگیری و مساعدت های ویژه وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و بهره مندی از مشارکت گروههای جهادی در جهت ارتقای سلامت زندانیان در حال انجام است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.