ربیعی: برخی قضاوت‌ غیرمنصفانه از برجام دارند/ در موضوع هسته ای چیزی برای مخفی کردن نداریم/ من چیزی در مورد استیضاح روحانی ندیدم

 علی ربیعی سخنگوی دولت در نشستی رسانه‌ای با خبرنگاران، گفت: کشور ما در دوره خاصی از تاریخ معاصر قرار گرفته و کشور ما در مواجهه با تحریم‌هایی قرار گرفته است تا کنون مشابه آن بر کشور دیگری اعمال نشده است.


اهم سخنان سخنگوی دولت را در ادامه به نقل از ایرنا، فارس و مهر بخوانید؛

* بدون تردید عبور از این چالش‌های همپوشان که با آثار عظیم اقتصادی اجتماعی کرونا هم درهم تنیده شده، نیازمند تمرکز بر مسائل همراهی و همکاری هم افزایی، چه بین ارکان نظام و از آن مهمتر همه آحاد جامعه هستیم.

* خوشبختانه مثل همیشه رهبر معظم انقلاب با درک مسائل، توصیه‌های راه گشا و عالی دارند. بر اساس همین توصیه‌ها نیز تصمیم و بنای کار تصمیم قوا این است در کنار هم، همدلانه و با درک و فهم مشترک باشند تا بتوانند در حل مشکلات عظیم پیش روی گام بردارند.

دولت آماده تعامل با قوای دیگر است

*جلسه سران قوا جلوه عالی تصمیم و بنای سران قوا برای کار همدلانه و فهم مشترک برای حل مشکلات بود. دولت آمادگی دارد پیرامون مسائل مهمی چون تورم، مشکلات ارزی، تولید، مشکلات ناشی از تحریم و مسایل معیشتی و همه موارد مد نظر مقام معظم رهبری با همه توان و تعامل با دیگر قوا، راهکارهای اساسی برای برطرف کردن موضوعات اساسی ارائه دهد.

* دولت با احساس مسئولیت همه را دعوت به همکاری می‌کند تا با هم افزایی قوا و با ظرفیت‌سازی های جدید از پس مشکلات برآئیم.

عده ای قضاوت غیرمنصفانه از برجام دارند

* به دلیل خروج آمریکا از برجام این توافق کارکرد خودش را برای مردم از دست داد و سبب شد عده‌ای قضاوت غیرمنصفانه‌ای از برجام کنند.

* آمریکایی‌ها نگذاشتند مردم ایران از فواید اقتصادی برجام منتفع شوند و خود آنها نیز دچار خسارت‌های زیادی در عرصه بین الملل و افکار عمومی حتی در داخل کشور شدند.

*  قطعا نقض برجام نمی‌تواند واقعیات را تغییر دهد. جمهوری اسلامی ایران با این توافق نشان داد که تمام تبلیغات یک دهه قبل و یا بیشتر از آن درباره فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران که گوش جهان را کر کرده بود، بی‌اعتبار است.

در موضوع هسته ای چیزی برای مخفی کردن نداریم

* ما ثابت کردیم چیزی برای مخفی کردن نداریم و همه جار و جنجال‌ها و همه تحریم‌های ملت ایران را در تمام این مدت آزرده است، فقط به نیات سیاسی و برای تامین رضایت رژیم صهیونیستی و جنگ طلبان بهانه‌جو بوده است.

* آمریکا با خروج از برجام که اثرات آن با خروج آنها از سایر توافقات بین‌المللی قابل مقایسه نیست، خود را در جهان بی‌آبرو و منزوی کرد و امروز با وجود دشواری‌هایی که تحریم‌های غیر انسانی بر مردم ما وارد کرده شاهد ایستادگی مردم در برابر این زور گویی ناعادلانه و باور ناکردنی هستیم.

تشریح توافقنامه نظامی ایران و سوریه

* ما همواره اعلام کرده ایم که ایران و سوریه دارای مناسبات ویژه هستند طی سال‌ها نبرد مشترک که با تروریسم و مداخله خارجی داشتیم ارتباط ما با سوریه استحکام بیشتری گرفته است. در همین زمینه توافق نظامی جامع بین ایران و سوریه در جریان سفر رییس ستاد کل نیروهای مسلح به سوریه منعقد شد.

* اعتقاد داریم که جنگ علیه تروریسم هنوز به پایان نرسیده و بدون سرعت بخشیدن به تقویت نظامی جبهه مقاومت در برابر تروریستها و البته در کنار آن شتاب دادن به آشتی ملی در سوریه، تثبیت دستاوردهای سیاسی کمتر به وقوع خواهد پیوست و امکان بازگشت تروریست‌ها وجود خواهد داشت. همین نگرانی مشوق همکاری‌های نظامی ایران و سوریه است که اخیراً در جریان سفر سردار سرلشکر باقری به دمشق به مراحل خوبی رسید؛ سردار باقری در این سفر ملاقات‌هایی با رئیس جمهور و سایر مقامات عالی سوریه انجام دادند که مهمترین بخش سفر امضای توافقنامه همه‌جانبه همکاری‌های نظامی و امنیتی بود.

* در زمان جنگ تحمیلی سوریه از کشورهایی بود که همکاری خوبی با جمهوری اسلامی ایران داشته است. این توافقنامه در حوزه‌های نظامی، امنیتی، آموزشی و فنی است سردار باقری گفت و گوهایی با مقامات سوری درباره پیگیری همکاری‌های اقتصادی داشتند؛ ایجاد امکان برای حضور شرکت‌ها و ظرفیت‌های فنی و تخصصی نیروهای مسلح در دوران بازسازی سوریه از دیگر موضوعات مورد بحث بوده است.

* ما برای تقویت سامانه سامانه پدافندی سوریه با استفاده از تجهیزات تولید شده ایرانی برای مقابله با تهدیدات هوایی احتمالی اعلام آمادگی کردیم که بررسی و تفاهم صورت گیرد، البته در کنار این سفر سردار باقری از نیروهای مستشاری ایران که در کنار ارتش سوریه قرار دارند بازدید کردند و نظرات آنها را استماع کردند.

تعلل صندوق بین المللی پول توجیه ندارد

* ما  حق خود می دانیم که از همه نهادهای بین المللی که حق عضویت آنها را پرداخت کرده و حضور داشته‌ایم در شرایط نیاز درخواست وام کنیم؛ وزارت بهداشت تصویب کرد که ۵۰ میلیون دلار وام از بانک جهانی دریافت کنیم که این مبلغ  از سوی بانک جهانی به سازمان جهانی بهداشت پرداخت شود  و این سازمان اقلام مورد نیاز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی را خریداری و برای ما ارسال کند؛ اقدامات نهایی از جنبه تشریفات اداری آن نهایی شده و اقدامات اجرایی آن باقی مانده است.

* درخواست پنج میلیارد دلار وام از صندوق بین المللی پول داشته ایم. بانک مرکزی پیگیری‌های لازم را انجام داده است، گزارش‌های کارشناسی در این باره به مقامات صندوق ارائه شده و پیش از این رئیس کل بانک مرکزی گفته بود که منتظر طرح موضوع در هیئت مدیره صندوق هستیم. به نظر می‌رسد آمریکا در این زمینه نقش آفرینی می‌کند. اما اهمیت مبارزه با کرونا به اندازه‌ای است که هرگونه کارشکنی مدیریت صندوق و آمریکا در حقیقت یک عمل آشکار غیرانسانی محسوب می‌شود.

 * فشار آمریکا نوعی در مانع شدن دستیابی ایران به وام، جنایتی علیه بشریت است و امیدوار هستیم صندوق بین‌المللی پول شائبه برخورد سیاسی با این مسئله انسان دوستانه را از بین برده و هرچه سریعتر مراحل پرداخت آن را فراهم کند.

رفتار کره‌ای ها غیرقابل درک است

* ۸ میلیارد دلار از منابع ایران در کشور کره جنوبی بلوکه است که این رقم در شرایط فعلی برای ما مهم است.  رفتار دولت کره جنوبی در این شرایط غیرقابل درک است. دولت کره جنوبی در حالی پاسخ لازمی ارائه نمی دهد که به لحاظ حقوقی و قانونی، منعی برای این کشور برای بازگرداندن پول به مردم ایران وجود ندارد و معلوم نیست چرا دولت کره جنوبی با تسلیم شدن به  فشارهای آمریکا حاضر شد روابط خود با دولت ایران را به طور بی‌سابقه ای به مخاطره بیندازد.

* امروز مردم و افکار عمومی دیدگاه خوبی نسبت به این اقدام دولت کره جنوبی ندارند. ما به هیچ وجه خواستار تنش بین دو کشور نیستیم اما این اقدام کره را غیردوستانه، مخرب و خلاف موازین در طول چندین دهه تجارت دو کشور می دانیم. هرچند این رفتار کره‌ای ها در قبال سایر کشورها نیز وجود داشته است.

* مقامات کره جنوبی پیش از آنکه دیر شود و تاثیری بر بازنگری در روابط بلندمدت دو کشور بگذارد، اقدامی انجام دهند. البته در مراجع ذیصلاح بین المللی درحال پیگیری هستیم. درصورتی که این اقدام سئول ادامه یابد قطعا اقدامات مقتضی را انجام خواهیم داد. همچنین در همین راستا یک کمیته در وزارت امور خارجه با همکاری سایر وزارتخانه‌ها تشکیل شده و امیدوارم کره از اخلاق  در تجارت تبعیت کند و بدهی های خود به ملت ایران را پرداخت کند.

روابط تجاری با ونزوئلا ادامه دارد 

* در خصوص ونزوئلا از مصاحبه من با یک نشریه خارجی سوءتفسیری صورت گرفت. اصولا موضوع و کمک به ونزوئلا مطرح نبوده است و اساسا از سمت ونزوئلا از ما کمکی درخواست نشده و چنین موضوعی مطرح نبوده است. آنچه در روابط  تجاری ایران وو ونزوئلا مطرح است مانند روابط ومبادلات تجاری با سایر کشورها است؛ با کشورهای مختلف جهان روابط تجاری داریم که روابط با ونزوئلا هم به همین منوال است.

* قواعد و مقررات تجاری میان ایران و ونزوئلا  وجود دارد که این مراودات بر همین اساس صورت می گیرد هر چند ممکن است این تبادلات به مردم این کشور برای مقابله با فشار تحریم یکجانبه آمریکا کمک کند و متقابل هم می تواند باشد، اما هدف ما برخورداری از مناسبات عادی تجاری دو کشور  و منافع متقابل بوده است و تابعی از تصمیمات غیرقانونی آمریکا نخواهد بود.

* به آمریکا آجازه نخواهیم داد روابط تجاری ما با هر کشوری دیگر از جمله ونزوئلا را به مساله‌ای غیرعادی و متاثر از تحریم‌های یکجانبه تبدیل کند. تجارت ایران و ونزوئلا مستثنی از قواعد تجاری و بین المللی ایران با سایر کشورها نیست و دریافت بهای کالاهای صادراتی بر هم منوال حتما انجام خواهد شد.

مناطق قرمز کلاس درس حضوری ندارد 

* بر اساس آخرین تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا شروع سال تحصیلی ۱۵ شهریور ماه ۹۹ است، که تغییری نکرده است، برای اجرای این تصمیم شکل و کیفیت برگزاری کلاس‌ها در سه سناریو در وضعیت‌های قرمز، زرد و سفید کرونایی در نظر گرفته شده است.

* برگزاری کلاس‌های آموزشی در وضعیت قرمز قطعا به صورت غیرحضوری خواهد بود، در وضعیت زرد به صورت ترکیبی حضوری و غیر حضوری می‌تواند باشد که البته باید پروتکل‌های بهداشتی کاملا رعایت شود. در وضعیت زرد و در روش ترکیبی نیمی از دانش آموزان در روزهای فرد و نیمی دیگر در روزهای زوج سر کلاس می‌روند و در روزهایی که در کلاس حضور ندارند به صورت غیر حضوری به  آنها آموزش ارائه خواهد شد . وزارت آموزش و پرورش با دقت تمام این موضوع را بررسی کرده و پیش‌بینی های لازم را انجام داده تا کمترین دغدغه و نگرانی هم برای خانواده‌ها ایجاد نشود.

سامانه دانش آموزی شاد تقویت می شود 

* سامانه شاد یکی از کارهای موفق جمهوری اسلامی ایران است که میلیون‌ها نفر در این شبکه حضور دارند و در آینده هم این شبکه تقویت خواهد شد.

پرداخت وام ودیعه مسکن مستاجران به کجا رسید؟

 * اصل موضوع پرداخت ودیعه مسکن به مستاجران در ستاد ملی کرونا مورد تفاهم قرار گرفت؛ منتهی اینکه منابع بانکی آن به چه صورت و با چه درصدی و با چه نرخی به متقاضیان پرداخت شود، در حال بررسی است.  اصل بر این است که به مستاجران پولی پرداخت شود تا به صاحب‌خانه داده شود و قسط آن را ماهانه دریافت کنند.

* بانک مرکزی در حال بررسی ابعاد این تصمیم است که این ودیعه فشاری به نقدینگی در جامعه نیاورد، البته تصمیم نهایی نیاز به بررسی‌های بانک مرکزی دارد که بدون افزایش نقدینگی در جامعه منابع این ودیعه تامین شود. امیدواریم زودتر به نتیجه برسند تا در این شرایط فعلی به داد مستاجران برسیم.

* مشکلات قیمتی بازار مسکن تابعی از شرایط مستقیم در حوزه مسکن نیست، بلکه حاصل پولهای سرگردان است. در دولت نهم و دهم ۷۰۰ هزار واحد مسکن ساخته شد اما در دولت یازدهم و دوازدهم ۱ میلیون و سیصد و سی هزار واحد ساخته شده است.

تامین ارز وظیفه دولت است

* تامین ارز وظیفه دولت است. دولت ۸ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی در سال ۹۹ پیش بینی کرده است که باید تامین شود؛ در حقیقت اولویت نخست بانک مرکزی تامین ارز و اختصاص آن به کالاهای اساسی است.

*«محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رییس جمهوری مسئولیت دارند در ستاد هماهنگی  جلسات مشترکی را تشکیل دهند که نمایندگان قوای دیگر هم حضور دارند که طرح‌های دولت در این زمینه ارائه می‌شود و اگر نقطه نظراتی دارند می‌توانند آن را ارائه کنند.

* نیازمند هستیم صادرکنندگان قوی در کشور داشته باشیم. صادرکنندگان ما غالبا از افراد خوشنام در کشور هستند. بحث ما افرادی هستند که کارت‌های بازرگانی را گرفته اما ارز را داخل نیاورده اند.

تصمیمات مهم برای بازگشت ارز صادراتی

* امروز در ستاد اقتصادی دولت تصمیم خوبی درباره بازگشت ارز صادراتی گرفته شده است. گمرک جمهوری اسلامی ایران تعهد برگشت ارز را از کلیه صادر کنندگان اخذ کرده و افرادی که ارز را بازنگردانند با محرومیت، ابطال کارت و برخورد قضایی روبرو خواهند شد.

*تحریم یک واقعیت است. قرار بود این تحریم اقتصاد ایران را فروبپاشد، بالاخره اینها تاثیر می‌گذارد. خوشبختانه آقای زنگنه خبرهای خوشی می‌دهد درباره بازگشت ارز صادرات می‌دهد. امیدوارم گشایش‌های خوبی در این زمینه شود. امروز وزارت خارجه به ستاد اقتصادی تبدیل شده است. تولیدات قوت یافته و برخی از استان‌ها به کارخانه تولید تبدیل می‌شوند.

* در بحث تعطیلی کشور در ایام کرونا، مواجه با سه میلیون بیکار بودیم. ما تصمیم غلطی نگرفتیم اما گویی یک شورش انجام شد و مردم خسته شده بودند. چشم اندازی برای پایان کرونا نیست، ما دوگانه تعطیلی را برای کرونا ایجاد نکنیم. 

گلایه ما از الفاظی بود که در مجلس به کار برده شد

* رهبر معظم انقلاب در شیوه ای گفتمانی و بیانی، تعامل مجلس و دولت را تبیین کردند که گلایه ما نیز از الفاظی بود که در مجلس به کار برده شد که البته محدود بود و آن نوع قضاوت‌ها وجدان جمعی مجلس نبود و امیدوارم پس از این شاهد این برخوردها نباشیم، زیرا باعث تفسیرهای متفاوتی هم شد. 

*یک ستاد اقتصاد مقاومتی وجود دارد که مسئولیت آن با «اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری است و نمایندگان هر سه قوه در آن حضور دارند؛ از طرفی یک ستاد مبارزه با فساد هم وجود دارد که نمایندگان هر سه قوه در آن حضور دارند و به طوری طبیعی جلسات آن تشکیل می‌شود.

* برای اینکه دولت روابط خود با قوا را چگونه تنظیم کند و چگونه هم افزایی ایجاد شود، کمیته‌هایی تشکیل می‌شود و وزارتخانه‌های مختلف لوایح پیشنهادی مورد نیاز را در آن کمیته‌ها جمع آوری می‌کنند و اولویت‌ها مشخص می‌شود.

* این که کارویژه و کمیته خاصی میان مجلس و دولت تشکیل شده باشد؛ تاکنون موردی نشنیدم، اما اینکه چگونه کار مشترک صورت بگیرد به طور طبیعی آقای جهانگیری جلسات مورد نظر را برگزار می‌کنند.

چیزی درباره استیضاح نشنیده ام

* سوال حق مجلس است اما رفته رفته تعاملات دولت و مجلس دارد بهتر میشود. من چیزی در مورد استیضاح روحانی ندیدم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.