دونالد ترامپ قتل جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس این کشور را وحشتناک خواند اما از سوال کاترین هریج، خبرنگار سی‌بی‌اس درباره این که چرا هنوز هم سیاه‌پوستان آمریکا به دست ماموران پلیس کشته می‌شوند، برآشفته شد.

هر چند که نیمی از افراد کشته شده در آمریکا با شلیک پلیس سفیدپوست هستند، روزنامه واشنگتن پست ماه ژوئیه در یک مطالعه با بررسی تیراندازی‌های پلیس در مدت پنج سال دریافته که سیاه‌پوستان آمریکا با نرخ نامتناسب‌تری کشته می‌شوند.

سیاه‌پوستان در مجموع کمتر از ۱۳ درصد جمعیت آمریکا را به خود اختصاص می‌دهند اما نرخ کشته شدن آن‌ها توسط پلیس، بیش از دو برابر نرخ سفیدپوستان آمریکاست.

ترامپ در ادامه صحبت‌هایش به احتزاز درآمدن پرچم ایالت‌های جدایی‌طلب در دوران جنگ داخلی آمریکا را به عنوان نشانه "آزادی بیان" مورد حمایت قرار داد اما نگفت که آیا خودش نیز با وجود این پرچم در تجمعاتش مشکلی ندارد. این پرچم از نظر بسیاری از آمریکایی‌ها نشانه نژادپرستی است.

او گفت: می‌دانید این بستگی به این دارد که تعریف شما چیست. اما من با آزادی بیان راحت هستم. این خیلی ساده است.

هریج در این مصاحبه از ترامپ پرسید، آیا درک می‌کند که چرا این پرچم برای بسیاری از مردم به خاطر به یاد آوردن برده‌داری سمبل دردناکی است یا خیر.

او پاسخ داد: خب مردم آن را دوست دارند و من آن را اینطور نگاه نمی‌کنم. مردمی را می‌شناسم که پرچم ایالت‌های جدایی‌طلب را دوست دارند و به برده‌داری فکر نمی‌کنند. به

مسابقات "نسکار" (انجمن کشوری مسابقات خودروهای کارکرده) نگاه می‌کنم. وقتی شما به این مسابقات می‌رفتید در همه جا این پرچم‌ها بودند. آن‌ها جلویش را گرفتند.

اشاره ترامپ در واقع به تصمیم برگزارکنندگان مسابقات نسکار (NASCAR) برای ممنوع کردن نمایش پرچم‌های ایالت‌های جدایی‌طلب در این مسابقات بود.

ترامپ ادامه داد: من فقط درباره آن به عنوان آزادی بیان فکر می‌کنم. چه مساله آزادی بیان باشد، چه مساله پرچم‌های ایالت‌های جدایی‌طلب یا مساله جنبش جان سیاه‌پوستان مهم است و یا هر چیز دیگری که شما می‌خواهید درباره‌اش صحبت کنید. این آزادی بیان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.