«ژان ایو لودریان» قرار است در این سفر با «فواد حسین» همتای عراقی و همچنین «برهم صالح» روسای جمهوری، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر و «جنین هنیس پلاسخارت» نماینده دبیرکل سازمان ملل در عراق دیدار و گفت و گو کند.

وزیران امور خارجه فرانسه و عراق پس از انجام مذاکرات در بغداد، قرار است در نشست خبری مشترک، دستاورد رایزنی های خود را به اطلاع خبرنگاران برسانند.

لودریان بعد از پایان دیدارهای خود در بغداد، بعد از ظهر امروز راهی اربیل خواهد شد تا با مقام های محلی اقلیم کردستان عراق نیز پیرامون مناسبات دو جانبه بحث و تبادل نظر کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در سخنانی درباره این سفر گفته است که لودریان با همتای عراقی خود ارتقا همکاری ها در بخش های مختلف بهداشتی، انرژی، فرهنگی و بررسی مهمترین چالش های مشترک و حمایت پاریس از دولت و ملت عراق را بحث و گفت وگو می کند.

«احمد الصحاف» افزود که وزیر امور خارجه فرانسه همچنین پیشنهادهایی درباره طرح هایی که فرانسه علاقه مند به اجرای آن  با همکاری طرف عراقی است، ارائه می کند.

وی ادامه داد که فرانسه شرایط ویژه عراق را برای اجرای این طرح ها از جمله بحران اقتصادی بین المللی که جهان در نتیجه همه گیری ویروس کرونا با آن مواجه است، مد نظر قرار خواهد داد.

این دومین دیدار سفر لودریان به عنوان وزیر امور خارجه از بغداد است؛ وی پیش از این در ۲۶ اوت ۲۰۱۷ (چهارم شهریور ۹۶)  به همراه وزیر دفاع فرانسه به عراق سفر کرد.

لودریان پیش از این نیز به عنوان وزیر دفاع فرانسه در یازدهم آوریل ۲۰۱۶ و ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۴ به عراق سفر کرده است.

پاریس از جمله کشورهایی است که از تشکیل دولت جدید به نخست وزیری «مصطفی الکاظمی» حمایت کرده است.

فرانسه در دهه های ۷۰ و ۸۰ قرن گذشته یکی از مهمترین شرکای عراق به شمار می رفت اما در نتیجه جنگ نخست خلیج فارس واشغال کویت در ۱۹۹۰ و تحریم های ۱۳ ساله بین المللی، سطح مناسبات دو کشور دچار کاهش و پسرفت شد.

این کشور در طول ۱۷ سال گذشته با وجود تلاش های مکرر برای توسعه دوباره مناسبات با عراق، تاکنون نتوانسته است به دوران طلایی این مناسبات برگردد.

بیشرین حجم تبادلات تجاری بین دو کشور مربوط به ۲۰۱۵ است که به یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار رسید اما در نتیجه بحران اقتصادی و افت قیمت جهانی نفت در ۲۰۱۶ این مبادلات با کاهش ۶۱ درصدی مواجه شد و تا به امروز ادامه دارد.

این در حالی است که فرانسه در چارچوب باشگاه پاریس ۸۰ درصد از مطالبات مالی خود را به عراق بخشید تا در بین غربی ها بزرگترین کشوری باشد که از بخش اعظم این مطالبات چشم پوشی کرده است.

پاریس همچنین در راستای حمایت از دولت عراق در ۲۰۱۷ وام ۴۳۰ میلیون یورویی به عراق اعطا کرد.

براساس اعلام رسمی تارنمای وزارت امور خارجه فرانسه، سهم پاریس از مبادله های بازرگانی با عراق فقط یک درصد است و این امر مورد دلخواه فرانسه نیست.

عراق و فرانسه از سال ۱۹۳۳ تاکنون ۷۶ توافق نامه همکاری امضا کرده اند که ۱۴ توافقنامه همچنان دارای اعتبار است.

مهمترین این توافق نامه ها شامل «همکاری فرهنگی، علمی، فنی برای توسعه»، «تشویق و حمایت مشترک از سرمایه گذاری»، «همکاری دفاعی»، «تاخیر بدهی ها»، «گردشگری»، «استفاده از انرژی هسته ای در امور مسالمت آمیز»، «همکاری در زمینه سامانه های الکترونیکی»، «حمل و نقل هوایی»، «همکاری اقتصادی و فنی»، «سامانه ثبت اختراع»، «فرآورده های نفتی» و «کمک به ادامه تحصیل دانشجویان» است.

فرانسه در قالب ائتلاف بین المللی تحت امر آمریکا در عراق دارای ۲۰۰ سرباز بود که در ۲۶ مارس ۲۰۲۰ همه آنها را به کشور فراخواند.

فرانسه در باره بازگرداندن سربازانش از عراق، آن را به شیوع کرونا مرتبط کرد، اما گزارش های رسانه ای آن را به اختلافات سیاسی بین شانزه لیزه و کاخ سفید مرتبط می دانند.

فرانسه همانند آلمان معتقد است که آمریکا، بازار عراق را در قبضه کامل خود در آورده و به اروپا (به ویژه این دو عضو مهم و قدرت اقتصادی اتحادیه اروپا) اجازه ورود به بازار عراق نمی دهد.

فرانسه و عراق در جریان سفر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر وقت به پاریس در ۳ ماه می ۲۰۱۹ (۱۳ اردیبهشت ۹۸) تفاهمنامه «نقشه راه راهبردی گسترش مناسبات» امضا کردند و قرار بود که رییس جمهوری فرانسه در اواخر ۲۰۱۹ برای اجرای این تفاهمنامه به بغداد بیاید که به دلیل اعتراضات اجتماعی پنج ماهه عراق و استعفای دولت عبدالمهدی، اجرای تفاهمنامه به حال تعلیق درآمد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.