به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری در اظهاراتی واهی گفت: معتقدم قطعا جهان چینی‌ها را وادار خواهد کرد تا بهای پاندمی کرونا را بپردازند. هر جایی که می‌روم و با هر وزیر امور خارجه‌ای که صحبت می‌کنم، آنها بر کاری که چین با جهان کرد، تاکید دارند. کاملا مطمئنم که جهان از این پس نگاه متفاوتی به چین خواهد داشت و در مشارکت خود با این کشور تغییرات اساسی خواهد داد.

وی افزود: در همین راستا سیاست دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نسبت به پکن این است که مطمئن شود ما روابط عادلانه و متقابلی با حزب کمونیست چین خواهیم داشت.

پمپئو صریحا از چین انتقاد کرده و دولت واشنگتن نیز اخیرا اعلامیه‌های رسمی منتشر کرده که اوضاع روابط مخدوش این دو کشور را بدتر خواهد کرد از جمله قانونی که ترامپ روز سه‌شنبه امضا کرد و تحریم‌هایی را بر چین به خاطر مداخله در خودمختاری هنگ‌کنگ اعمال کرد.

پمپئو همچنین از چین به خاطر اقداماتش در دریای چین جنوبی انتقاد کرده و آنها را به انجام کمپین زورگویی و قلدری برای تحت کنترل درآوردن منابع دریایی و توسعه انرژی متهم کرده است.

این نخستین بار است که پمپئو در سخنان خود اختیارات قانونی چین در این منطقه را به چالش می‌کشد و اقدامات آن را کاملا غیرقانونی می‌خواند.

وی گفت: آمریکا از شرکا و متحدان خود در جنوب شرق آسیا در حفاظت از حق حاکمیت خود برای استفاده از منابع دریایی طبق حقوق‌شان تحت قوانین بین‌المللی حمایت می‌کند.  

پس از آنکه وزارت دفاع و امور خارجه آمریکا پیشنهاد فروش موشک به تایوان را تایید کردند، چین با اعمال تحریم بر کمپانی لاکهید مارتین اقدامات آمریکا در این منطقه را تلافی کرد.

پمپئو در این رابطه گفت: ما کمپانی آمریکایی داشتیم که طبق سیاست خارجه آمریکا فعالیت‌های تجاری انجام می‌داد. متاسفیم که حزب کمونیست چین تصمیم گرفت تا کمپانی لاکهید مارتین را تهدید کند.  

پمپئو همچنین تصمیم اخیر بریتانیا برای فسخ قراردادش درخصوص همکاری موقتی با شرکت هوآوی برای ارتقای ظرفیت‌های "۵G" را تحسین کرد؛ اقدامی که مستقیما با فشارها از سوی آمریکا ارتباط دارد.

وی ادعا کرد: این حزب کمونیست چین است که به نحوی عمل می‌کند که تهدیدی واقعی برای جهان محسوب می‌شود و آمریکا قصد دارد به تمامی این تهدیدات پاسخ دهد تا مطمئن شود که امنیت ملی ایالات متحده حفظ می‌شود و این اقدامات برای حزب کمونیست چین هزینه‌ای خواهد داشت تا بتواند رفتار پکن را به نحوی تغییر دهد که نتیجه خوب و مثبتی داشته باشد.  

در بخش دیگری از سخنان خود، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های بیشتری علیه افراد و شرکت‌هایی که به نحوی در طرح خط لوله گازی نورد استریم ۲ مشارکت می‌کنند وضع خواهد کرد.

پمپئو صریحا تهدید کرد: این یک هشدار واضح برای شرکت‌هایی است که به پروژه‌هایی برای نفوذ منفی روسیه کمک می‌کنند. آمریکا کمک این شرکت‌ها به پروژه نورد استریم ۲ را نمی‌پذیرد و آنها باید همکاری خود با این پروژه را متوقف کنند و یا در انتظار پیامدهای منفی این همکاری باشند.

به گفته پمپئو، تحریم افراد و شرکت‌های حامی نورداستریم ۲ بر اساس قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌های "کاتسا" اعمال خواهد شد.

این در حالی است که تحریم پروژه گازی نورد استریم ۲ توسط دولت آمریکا اختلافات میان واشنگتن با کشورهای اروپایی از جمله آلمان را افزایش خواهد داد. خط لوله نورد استریم ۲ قرار است گاز روسیه را مستقیم به آلمان وارد کند.

پمپئو همچنین بار دیگر اعتراض خود را نسبت به تصمیم ترکیه برای تبدیل موزه ایا صوفیه به یک مسجد ابراز کرده و گفت: ما از تصمیم ترکیه درخصوص تبدیل موزه ایا صوفیه به یک مسجد بسیار ناامید شدیم. واقعا در این رابطه حرفی نمی‌توانم بزنم.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنان خود، احتمال برگزاری نشست دیگری میان دونالد ترامپ و کیم‌ جونگ-اون، رهبر کره شمالی پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را کم اهمیت جلوه داد و گفت: تنها اگر دورنماهای واقعی پیشرفت وجود داشته باشد، ترامپ وارد مذاکرات می‌شود.  

پمپئو افزود: مقامات کره شمالی اشارات متفاوتی از خود نشان داده‌اند اما حقیقت این است که ترامپ تنها در صورتی وارد مذاکرات می‌شود که احتمال بالای پیشرفت واقعی وجود داشته باشد. شما باید یک شریک راغب و مشتاق داشته باشید و مقامات کره شمالی در این برهه از زمان تصمیم گرفته‌اند تا وارد راهی نشوند که می‌تواند منجر به یک راه‌حل بالقوه باشد. امیدواریم آنها طرز فکرشان را عوض کنند.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.