محسن فرهادی درباره اعمال محدودیت های جدید گفت: بر اساس مصوبه جدید ستاد ملی کرونا، اول به وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی و بعد به همه دستگاههای دولتی ابلاغ شده است که نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی را تشدید کنند زیرا به جز رعایت پروتکل های بهداشتی، بهداشت فردی و استفاده همگانی از ماسک و فاصله گذاری فیزیکی ابزار دیگری برای مدیریت و پیشگیری از بروز بیماری کووید۱۹ نداریم و هنوز هیچ واکسن و هیچ دارو و درمان مشخصی برای این بیماری نداریم.

وی گفت: در این شرایط به طور طبیعی برای شهرهایی که در وضعیت قرمز یا هشدار هستند مانند تهران محدودیت های جدیدی اعمال می شود و البته همان طور که رئیس جمهوری نیز اعلام کرده است. اراده دولت بر ایجاد محدودیت های بیشتر نیست. این محدودیت ها لاجرم و از سر اجبار است و بهترین کار این است که مردم و اصناف خودشان پروتکل ها را اجرا کنند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: در محدودیت های جدید چهار گروه شغلی تعریف شده است که متناسب با نوع فعالیت آنها محدودیت هایی از روز شنبه برای آنها اعمال می شود. بر اساس مصوبه ستاد مدیریت کرونا تهران، استانداری تهران و تایید ستاد ملی کرونا فعالیت تالارها، همایش ها و برگزاری مراسم ها و اجتماعات ممنوع است و این مراکز حق برگزاری مراسم را ندارند البته اگر رستوران داشته باشند می توانند به صورت بیرون بر غذا فعالیت کنند اما حق برگزاری مراسم ندارند.

وی گفت: گروه دومی که مشمول محدودیت یک هفته ای در تهران می شود، باشگاههای ورزشی برای ورزش های پر برخورد مثل کشتی، جودو، تکواندو و مانند این ورزش هاست که بین ورزشکاران تماس فیزیکی وجود دارد، فعالیت این باشگاهها به مدت یک هفته ممنوع است اما برگزاری ورزش های انفرادی مانند بدنسازی و ورزش های همگانی در پارک ها با رعایت فاصله گذاری فیزیکی در پارک ها و فضای باز منعی ندارد.

فرهادی افزود: گروه سوم کافی شاپ ها، قهوه خانه و چایخانه هاست که به خصوص عرضه مواد دخانی در این اماکن به علت ارتباطات تنفسی ممنوع است. همچنین فعالیت استخرهای سرپوشیده به علت اینکه عمدتا مشکل تهویه دارند و به علت سطوح تماس مشترک ممنوع است، خود آب استخر اگر سیستم تصویه و کلرآزاد باقیمانده کافی داشته باشند عامل انتقال کرونا نیست اما سطوح تماس مشترک بین شناگرها، رختکن، دوش، سرویس های بهداشتی، کنار پاشویه های استخر می توانند افراد را آلوده کنند.

وی ادامه داد: فعالیت پارک های آبی، شهربازی ها و باغ وحش ها هم مشمول این محدودیت است و در هفته آینده این مراکز تعطیل هستند. این محدودیت  از روز شنبه ۲۸ تیر برای یک هفته است و اگر میزان ابتلا، بستری و مرگ و میر کرونا کاهش پیدا کند این محدودیت ها تمدید نمی شود، در غیر این صورت تمدید قابل تمدید است.

فرهادی گفت: رستورانها و  اغذیه فروشی ها با رعایت پروتکل می توانند فعالیت کنند و فعلا این اماکن تعطیل نمی شوند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: فعلا برای سایر مشاغل محدودیتی در تهران اعمال نمی شود و با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند فعالیت کنند. در استانهای دیگری که در وضعیت قرمز یا هشدار هستند، قبل از تهران محدودیت های مشابه اعمال شده است. به عنوان مثال در استانهای خوزستان (اهواز آبادان، دزفول)، خراسان رضوی، بوشهر، زنجان، بخش هایی از کرمانشاه، مازندران، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی همین محدودیتها از هفته گذشته و قبل از تهران اعمال شده است.   

وی افزود: در تهران دانشگاههای علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و  ایران با کمک دستگاههای همکار باید بر اجرای این مصوبات و اجرای مناسب پروتکل های بهداشتی نظارت کنند و دستور دارند اگر مراکز شغلی پروتکل ها را رعایت نکردند نسبت به پلمب این مراکز اقدام می کنند.

فرهادی گفت: بر  اساس مصوبه ستاد ملی کرونا، در ادارات دولتی باید یک سوم کارکنان خود را با اولویت افرادی که بیماری زمینه ای یا ضعف بدنی دارند دورکار کنند و البته لیست افرادی که دورکار می شوند می تواند به صورت چرخشی تغییر کند. این مصوبه نیز برای هفته آینده است و در صورت لزوم تمدید می شود. این مصوبات جنبه ترویجی دارد اما لازم الاجراست. همچنین طبق مصوبه ستاد ملی کرونا اگر در دستگاههای دولتی پروتکل های بهداشتی کرونا رعایت نشود مسببان آن به دادگاه تخلفات اداری کارکنان معرفی می شوند.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: فعلا میزان محدودیت ها کمتر از فروردین است چون میزان شیوع و ابتلا به کرونا کمتر از فروردین است و تمام این محدودیت ها برای این است که به شرایط اسفند و فروردین برنگردیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.