به واسطه شیوع ویروس کرونا در اسفندماه ۹۸ با دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تبعیت از ستاد ملی مقابله با کرونا و همراهی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شاهد تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری بودیم. این تعطیلی تا ابتدای تیرماه ۱۳۹۹ هم‌زمان با ابلاغیه بازگشایی فعالیت های فرهنگی و هنری از جمله سالن‌های تئاتر تحت لوای شیوه‌نامه‌های اجرایی و بهداشتی ادامه داشت.

فارغ از تمام آسیب‌ها، خسارت‌ها و زیان‌هایی که هنرمندان تئاتر طی چهار ماه تعطیلی فعالیت حرفه‌ای‌شان است متحمل شدند، از سرگیری فعالیت‌های نمایشی بار دیگر امیدی برای گام گذاشتن در شیوه نوین تجربه‌های اجرایی در قالب هنر زنده، پویا و جریان‌ساز تئاتر بود. هرچند با گذشت ۲۵ روز از آغاز تیرماه به عنوان تاریخ بازگشایی مجدد تماشاخانه‌ها و سالن‌های تئاتری آرام آرام شاهد فعالیت هنرمندان تئاتر با رعایت شیوه‌نامه‌های اجرایی و بهداشتی هستیم اما ۲۲ تیرماه خبری در رسانه‌ها منعکس شد که بار دیگر هنرمندان عرصه تئاتر و سینما را نسبت به تعطیلی مجدد تماشاخانه‌ها از یک سو سردرگم و از سویی دیگر متأثر کرد.

 

نخستین واکنش از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

از زمان مخابره این خبر هنرمندان تئاتر که آثاری را بر صحنه تماشاخانه‌های تهران داشتند در تعامل با مدیران تماشاخانه‌ها و مسئولان بالادستی پیگیر صحت و سقم این خبر شده تا درنهایت همایون امیرزاده رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور اطلاعیه و ابلاغیه‌ای اعلام کرد که بحث بازگشت محدودیت‌ها به تعطیلی فعالیت تماشاخانه‌ها، سالن‌های تئاتری و همچنین سینماهای پایتخت مربوط نمی‌شود.

امیرزاده اعلام کرد: تا به این لحظه مصوبه‌ای از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ نشده است. تاکنون فرآیند مربوط به اعمال محدودیت فعالیت‌ها و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری مربوطه یا با استعلام و پیشنهاد این وزارتخانه و یا با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا بوده است.

وی ادامه داد: اطلاعیه جدید استانداری تهران در خصوص مصوبه تعطیلی مراکز مربوطه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال نشده است. همانطور که پیوسته تاکید شده است سلامت جامعه خط قرمز سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این موضوع نسبت به سایر مسائل ارجحیت دارد.

واکنش استاندار تهران و انتقاد از صدا و سیما

همچنین بعد از گذشت بیش از ۲۴ ساعت از زمان تکثیر این شائبه سرانجام انوشیروان محسنی‌بندپی استاندار تهران عصر ۲۴ تیرماه در گفتگو با بخش خبری ۱۸:۳۰ شبکه تهران ضمن تشریح مجدد جزئیات محدودیت‌های تازه اعمال‌شده در شهر تهران درباره شائبه به‌وجود آمده مبنی‌بر مشمول محدودشدن سالن‌های سینمایی و دیگر مراکز فرهنگی و هنری که به‌عنوان خبر رسمی از شبکه‌های مختلف سیما هم پخش شده بود گفت: یک اطلاعیه و دستورالعملی توسط جایی صادرشده بود اما درخواست من از صداوسیما این است که اخبار مرتبط با محدودیت‌ها را از ستاد مبارزه با کرونای استان که رئیسش استاندار و فرمانده عملیات آن جناب آقای دکتر زالی است کسب کنند.

 سینماها و باغ‌موزه‌های شهر تهران فعالیت‌شان ادامه خواهد داشت و تعطیل نخواهند شد اما نظارت‌های ما بر اساس همان پروتکل‌های وزارت بهداشت خواهد بود که همه صنوف متعهد به رعایت آن شده‌اند.

از انصراف دو گروه از اجرای عمومی تا توضیحات قادر آشنا

ایجاد همین سردرگمی ناشی از خوانش اشتباه از ابلاغیه بازگشت برخی از محدودیت‌ها باعث شد تا تعدادی از هنرمندان که آثارشان بر صحنه بود دچار سردرگمی شوند و حتی دو تن از این هنرمندان حسین مسافرآستانه کارگردان نمایش برگشتن که این اثر را در تماشاخانه سرو بر صحنه داشت و محمد خان‌حسینی کارگردان نمایش  چ.ف.ت. بر وزنِ رفت  که با اجرای این اثر در تئاتر شهرزاد میزبان مخاطبان بود اجراهای خود را به شکل کامل تعطیل کردند.

در همین راستا خبرنگار فرهنگی ایرنا در گفت‌وگو با دکتر  قادر آشنا مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر این مسئله شد.

قادر آشنا در گفت‌وگو با ایرنا گفت: آن‌چنان که پیش‌تر نیز گفته شده است اگر قرار باشد تغییری در فعالیت‌های تئاتر چه در پایتخت و چه در دیگر نقاط کشور صورت گیرد ابتدا باید ستاد ملی مبارزه با کرونا اطلاعیه خود را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ کند و وزارت‌خانه به‌عنوان نهاد بالادستی در امور فرهنگ و هنر دستورات جدید را در رابطه با آن ابلاغیه به اطلاع ما برساند.

وی ادامه داد: تا همین لحظه که مشغول صحبت و گفت‌وگو با شما هستم چنین ابلاغیه‌ای به دست ما نرسیده است، پس بنابراین فعالیت‌های سالن‌های نمایشی در قالب میزبانی از گروه‌های تئاتری و مخاطبان طبق روال سابق که از ابتدای تیرماه شاهد بازگشایی سالن‌های تئاتری بودیم ادامه پیدا خواهد کرد.

گروه‎های نمایشی اخبار را از طریق اداره کل هنرهای نمایشی پیگیری کنند

آشنا با تاکید بر حفظ سلامت مخاطبان و هنرمندان به عنوان خط قرمز برنامه‌های این اداره کل تصریح کرد: ما نیز مدام اطلاعیه‌ها و ابلاغیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا را رصد می‌کنیم و به محض آنکه شاهد تغییری در برنامه‌های کلان اجرایی در حوزه بهداشت و درمان کشور باشیم تلاش می‌کنیم تا یکی، دو روز زودتر از زمان مقرر اخبار مبنی بر تعطیلی فعالیت‌های نمایشی را در اختیار هنرمندان قرار دهیم تا کمتر شاهد چنین سردرگمی هایی باشیم.

برای بازگشایی سالن‌های تئاتر راه ساده‌ای طی نشده است

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیچیدگی‌ها و سختی‌هایی که در مسیر بازگشایی مجدد فعالیت‌های تئاتری در کشور شاهد بودیم گفت: در کنار تنظیم شیوه‌نامه‌های اجرایی و بهداشتی؛ اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعامل با تمامی تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی، رصد و نظارت دقیقی را بر مسئله ضدعفونی کردن سالن‌ها، پیش و پس از اجرا در دستور کار دارد.

وی ادامه داد: همچنین نهایت تلاش را بر آن داریم تا بعد از چهار ماه تعطیلی و خسارت‌هایی که از نظر مادی و معنوی به هنرمندان عرصه تئاتر وارد شده است تا حد امکان از وقوع تعطیلی مجدد جلوگیری کنیم اما تاکیدمان آنست که مبحث تعطیلی تماشاخانه‌های تئاتری ابتدا از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به‌عنوان یک بخشنامه و دستورالعمل به وزارتخانه‌ها ابلاغ می‌شود و وزارتخانه‌ها به معاونت‌های تابعه خود دستورات را اعلام می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.