آسوشیتدپرس گزارش داد، جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری مفروض حزب دموکرات آمریکا در حالی این هشدار را در یک مراسم مجازی جذب کمک‌های مالی با حضور بیش از ۲۰۰ شرکت کننده مطرح کرد که جزئیات بیشتری درباره این ادعا به همراه هیچ سند و مدرکی مطرح نکرد.

بایدن اواخر ماه گذشته میلادی گفته بود که گزارش اطلاعاتی به دست وی نمی‌رسد اما می‌تواند برای دریافت گزارشی درباره ارزیابی مربوط به جوایز پیشنهادی روسیه به طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی درخواست بدهد. اما او در پروسه صحبت‌های روز جمعه خود در این مراسم مجازی تایید کرد که گزارش‌های اطلاعاتی محرمانه به دست وی می‌رسد. او خاطرنشان کرد: ما از قبل هم می‌دانستیم و در حال حاضر هم دانستن این مساله را به شما تضمین می‌کنم زیرا حالا من دوباره گزارش‌های اطلاعاتی را دریافت می‌کنم. روسها همچنان درگیر بوده و تلاش دارند از فرآیند انتخاباتی ما مشروعیت زدایی کنند و این یک حقیقت است.

بایدن در ادامه ادعا کرد: چین و کشورهای دیگر در فعالیتهایی با هدف سلب اعتماد ما به نتیجه انتخابات درگیر هستند.

کاخ سفید و شورای امنیت ملی آمریکا به درخواست برای اظهار نظر درباره صحبتهای بایدن پاسخ ندادند.

چندی پیش نهادهای اطلاعاتی آمریکا اعلام داشتند، روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا با هدف تاثیر گذاری بر نتیجه انتخابات به نفع دونالد ترامپ مداخله کرده است و در همین حال مقام‌های آمریکا هشدار دادند که همچنان تهدید مداخله خارجی در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا هم وجود دارد. بایدن زمانی که به عنوان معاون رئیس جمهور سابق آمریکا فعالیت داشته گزارش‌های اطلاعاتی را دریافت می‌کرده اما به خبرنگاران در تاریخ ۳۰ ژوئن گفته بود که چنین گزارش‌هایی را دریافت نمی‌کند.

او در آن زمان گفت، دولت دونالد ترامپ هیچگونه گزارش اطلاعاتی محرمانه‌ای حتی با وجود آنکه به طور سنتی چنین گزارش‌هایی به نامزدهای رده بالای احزاب برای انتخابات ارائه می‌شوند، پیشنهاد نکرده است.

بایدن تا زمان برگزاری کنوانسیون حزب دموکرات آمریکا در ماه آینده میلادی هنوز به طور رسمی نامزد ریاست جمهوری این حزب به حساب نمی‌آید.

چندی پیش دونالد ترامپ با طرح رای گیری پستی برای انتخابات سال جاری آمریکا مخالفت کرده و گفت، انجام این کار منجر به وقوع تقلب گسترده در انتخابات می‌شود، هر چند که برای آن سند و مدرک ارائه نکرد.

جو بایدن در صحبت‌های روز جمعه خود عنوان کرد، ترامپ ممکن است تلاش کند بودجه اداره پست آمریکا را قطع کند تا آنها نتوانند برای انتخابات ۲۰۲۰ برگه‌های رای پستی دریافت کنند.

وی افزود: صادقانه باید بگویم این چیزی است که شبها من را بیشتر از هر چیز دیگری بیدار نگه میدارد. اینکه اطمینان حاصل کنیم هر کس که می‌خواهد رای بدهد بتواند رای دهد و اطمینان حاصل کنیم که آرا شمارش می‌شوند و اطمینان حاصل کنیم که ما همچنان به تمامیت نتایج انتخابات اعتماد داریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.