محمود احمدی بیغش نماینده مردم شازند و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهارات منتشر شده از سوی وی مبنی بر «واگذاری چند جزیره به کشور چین در قالب یک سند همکاری با این کشور»، اظهار داشت: بنده به هیچ عنوان این موضوع را قبول ندارم که یک واگذاری در حال شکل گرفتن بوده و طرح این موضوع بیشتر شبیه به یک «دیوانگی» است.

وی ادامه داد: اگر در مصاحبه اخیر خود نیز به این اشاره کرده باشم، حتما یک خلط کلامی در بیان من رخ داده است.

هر معاهده‌ای بدون تایید مجلس، کاغذ پاره است

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تشریح روند به ثمر رسیدن یک قرارداد بین المللی، بیان داشت: هر قرارداد و معاهده بین المللی الزاما باید در مجلس مطرح شده و با نظر مثبت نمایندگان تبدیل به یک سند اجرایی شود، در غیر این صورت هر قراردادی که از ذیل نظر مجلس عبور نکند و یا با رأی منفی نمایندگان روبرو شود، در اصل یک «کاغذ پاره» خواهد بود.

احمدی بیغش تأکید کرد: این روند نیز بر اساس قانون اساسی شکل می‌گیرد و در نهایت نیز با تأیید شورای نگهبان وجاهت قانونی پیدا می‌کند.

نماینده مردم شازند بیان داشت: بنده اگر می‌گفتم که یک واگذاری صورت گرفته؛ یعنی این موضوع از نظر نمایندگان مجلس و شورای نگهبان گذشته است. بنده به هیچ عنوان در مصاحبه خود این مطلب را نگفتم.

احمدی بیغش در پاسخ به این پرسش که، به نظر می‌رسد شما در آن مصاحبه این مسأله را مطرح می‌کنید که یک واگذاری در حال رخ دادن بوده اما به دلیل واکنش‌های صورت گرفته متوقف شده است؟، اظهار داشت: فرض کنیم یک مقام با مسئولان یک کشور ثالث صحبت می‌کند، شاید در آن دیدار مسائلی در حد گفتگو نیز شکل بگیرد، اما باید توجه داشت که مباحث مطرح شده در حد حرف است.

وی ادامه داد: ما باید تابع قانون اساسی باشیم. در قانون اساسی نیز اینگونه ذکر شده که؛ «آن معاهده یا قرارداد بین المللی که بسته شده و بعد وارد مجلس شود و سپس به تأیید شورای نگهبان برسد، در آن زمان به عنوان یک قرارداد معتبر قابل اعتنا است.»

رسانه های معاند مشتی احمق هستند

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: فرض کنیم که نماینده مجلس در خصوص یک موضوع نیز اظهارنظر کند، نباید اینگونه برخورد شود که آن نماینده چرا دنیا را به هم کوبیده است؟

احمدی بیغش در خصوص این موضوع که در مصاحبه خود با برنامه تلویزیونی «خانه ملت» گفت بود؛ قرار بر این شده بود که اختیار چند جزیره در دستان چینی‌ها باشد نیز، بیان داشت: اختلاف نظرهایی که پس از این مصاحبه پیش آمده را می‌توان با توضیحاتی که هم اکنون ارائه کردم، تکذیب کرد.

وی در مواجهه با این مطلب که پس از اظهارات شما، رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور در حال مانور دادن بر روی موضوع واگذاری چند جزیره به چینی‌ها هستند، بیان داشت: ما نباید به رسانه‌های معاند توجه کنیم. آنها «مشتی احمق» هستند که با این موضوعات نان می‌خورند.

سخن ما آیه قرآن نیست که خالی از اشکال باشد

نماینده مردم شازند در پایان تأکید کرد: سخن ما آیه قران نیست که هرآنچه بگوییم درست باشد. احتمال دارد که ما در روز موضوعاتی که مطرح کنیم که بعدا متوجه اشتباه بودن آنها شویم. به همین دلیل نیز بنده با شهامت اعلام می‌کنم که آنچه در آن مصاحبه گفتم تنها یک «خلط کلامی» بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.