فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در واکنش به اظهارات برخی نمایندگان مبنی بر واگذاری و انتقال اختیار تام جزایر ایران به چین که با اراده مردم و مجلس منحل شد، گفت: هیچ زمانی و تحت هیچ شرایطی قرار نبوده که جزیره کیش یا هرکجای دیگر از خاک ایران در اختیار چین یا کشور دیگری قرار گیرد.

وی افزود: این قرارداد در سال ۹۴ بر اساس مذاکرات میان رؤسای جمهور دو کشور ایران و چین  تنظیم شد، اما لازم است که با نگاه کارشناسی در مجلس مورد بررسی قرار گیرد. از طرفی چین در حال تبدیل شدن  به بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی دنیا بوده و از آمریکا جلو خواهد  زد و قرار است که دو کشور از این قرارداد سود ببرند. 

ما بر اساس منافع ملی خودمان با چینی‌ها قرارداد می‌بندیم

مالکی بیان کرد: روابط ایران و چین کاملا استراتژیک بوده و ریشه تاریخی دارد. در سال‌های اخیر ارتباط اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران با این کشور بسیار بوده است، همچنین  چینی‌ها همواره  سعی کرده‌اند که مشکلاتی که غربی‌ها بر سر راه ایران قرار داده‌اند را کاهش دهند، از طرفی ما بر اساس منافع ملی خودمان با چینی‌ها و کشورهای دیگر روابط سیاسی و تجاری داریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی تأکید کرد: غربی‌ها می‌ترسند که ایران به واسطه ایجاد ارتباط موثر با شرق، از آنها فاصله گیرد، در حالی که ما همان استراتژی اول انقلاب که مورد تأکید امام خمینی (ره) بود را دنبال می‌کنیم. ما باید برای منفعت خود با کشورهای دوست و همسایه ارتباط برقرار کنیم و انعقاد این قرارداد به معنای کندن از غرب و رفتن به سمت شرق تلقی نمی‌شود.

مالکی با بیان اینکه این‌گونه نیست که ما به چینی‌ها نیاز داشته باشیم، بلکه آنها به ما احتیاج دارند، گفت: هیچ کشوری موقعیت استراتژیکی ایران در منطقه را ندارد. البته اگر کسی بخواهد به واسطه این قرارداد شیطنتی انجام دهد، بداند که مجلس این اجازه را نخواهد داد و آن را به طور کامل بررسی خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.