امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، درباره سامانه شبیه ساز پرواز ایلیوشین ۷۶ نیروی هوایی ارتش که به تازگی رونمایی شد گفت: نیروی هوایی ارتش تا کنون شبیه سازهای زیادی را برای ناوگان ترابری نهاجا ساخته بود؛ اما در عرصه نیمه سنگین و سنگین گامی بر نداشته بودیم که با رونمایی از شبیه ساز پرواز هواپیمای ایلیوشین یک گام موثر در جهت آموزش خلبانان نیروی هوایی ارتش برداشته شد.

وی افزود: اهمیت این سامانه در آنجاست که خلبانان ما قبلا مجبور بودند برای آموزش به کشورهای خارجی اعزام شوند که در برخی اوقات هم این دوره‌ها از سوی آن کشورها لغو می‌شد و یا انجام آن را به سختی قبول می‌کردند. البته این مسئله را هم باید مطرح کرد که برای این کار ارز زیادی هم از کشور خارج می‌شد.

امیر سرتیپ نصیرزاده با بیان اینکه با وجود صرف هزینه‌های بالا آموزش‌های لازم از سوی کشورهای خارجی به ما ارائه نمی‌شد، اظهار کرد: خوشبختانه با ساخت این شبیه ساز با فناوری بسیار بالاتر نسبت به نمونه‌های خارجی، خلبانان نیروی هوایی ارتش در این شبیه ساز بومی آموزش‌های لازم را فراخواهند گرفت.

وی ادامه داد: شبیه سازها در بحث ایمنی نیز بسیار موثر هستند. در واقع شبیه ساز به عنوان یکی از ضروری‌ترین نیازهای پرواز، از خود هواپیما گران قیمت‌تر است. شبیه سازهای هواپیما دارای کدهای مخصوصی است که فقط در اختیار کارخانه سازنده قرار دارد و در صورت فروش هواپیما به کشور ثالت نیز این کدها را در اختیار آن کشور قرار نمی‌دهد و شبیه سازها را خودشان می‌سازند.  

فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: امروز این توانمندی را پیدا کردیم که تمام معادلات پروازی توسط دانشمندان نیروی هوایی ارتش محاسبه می‌شود و شبیه ساز را به دقت و مطابق با حرکت‌های هواپیما می‌سازند. در شبیه سازهای ساخت داخل تمام ویژگی‌ها و عکس العمل های هواپیما را می‌توانیم مشاهده کنیم.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.