«جوسپ بورل» با ایراد سخنانی در نشست مجازی «گفت وگوهای مدیترانه» رم تصریح کرد که تمام اعضای برجام به طور یکپارچه نسبت به خروج یکجانبه آمریکا از این توافق منتقد هستند. وی با اشاره به ضرورت حفظ برجام تصریح کرد که این هیچ جایگزین موثری برای این توافق وجود ندارد. 

بورل یادآور شد که برای رسیدن به توافق برجام ۱۲ سال مذاکره انجام شد تا طرف‌ها اختلاف نظرها را کنار گذاشته و با یکدیگر سازش کنند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برجام را توافقی دوسویه خواند که بر اساس آن ایران دست از توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود بر می‌دارد تا در ازای آن باب همکاری‌های اقتصادی و سرمایه گذاری باز شود.

بورل برجام را توافقی موفقیت آمیز برای دیپلماسی اروپایی و سیاست چندجانبه گرایی خواند و افزود: برجام طبق وعده‌هایی که در آن داده شده بود کار می‌کرد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۵ بار تائید کرد که ایران به تعهداتش طبق این توافق عمل کرده است. 

وی ضمن ابراز ناخرسندی از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق، تصریح کرد: بعید می‌دانم هیچ دولت آمریکا بتواند جایگزین مسالمت‌آمیزی غیر از برجام ارائه کند که بتواند فعالیت‌های هسته‌ای ایران را کنترل کند

بورل سپس تصریح کرد: اما ما هم باید به تعهداتمان عمل کنیم. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که ایران به تعهداتش ذیل برجام برگردد بدون اینکه از مزایای اقتصادی این توافق بهره‌مند شود.

وی ابراز امیدواری کرد که دولت بعدی آمریکا تصمیم خردمندانه‌تری را اتخاذ کند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.