سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق با انتشار مقاله‌ای در روزنامه الشرق الأوسط نوشت که این کشور در وضعیت منازعه میان "دولت" و "بی‌دولتی" به سر می‌برد و دولت‌های پیاپی عراق باعث تضعیف حاکمیت و سیستم دولت شده‌اند.

وی گفت: تشکیل و ماندگاری دولت به انحصار اسلحه در دست دولت و تبدیل آن به یک مطالبه کلی و سقف نیاز دارد؛ سقفی که همه احزاب سیاسی و فعالیت‌های سیاسی را دربر بگیرد  به طوری که هرگونه اختلاف در زیر این سقف قانونی باشد و در غیر این صورت خروج از قانون محسوب ‌شود.

عمار حکیم افزود: منافع کشورها نیاز به برونگرایی عینی و جسارت در ابداع راه حل‌ها دارد. در نتیجه تحقق این واقعیت ما از همان اوایل مفهوم یک دولت مدرن عادلانه و دارای حاکمیت را مطرح کردیم.

وی تصریح کرد: با کاهش سهم گفتمان فرقه‌ای و رد آن توسط مردم، فرصتی مغتنم برای تشکیل دولت قوی و دارای حاکمیت به دست داده است؛ به خصوص با درنظر گرفتن امکانات بزرگ و استثنایی که اکنون عراق چه در سطح اقتصادی، جمعیتی و چه در سطح جغرافیایی و به طور کلی بعد ژئوپلیتیکی در اختیار دارد.

رهبر جریان حکمت ملی ادامه داد: به کارگیری این عناصر در راستای منافع کشور منجر به رشد سیاسی منطقه‌ای کشور خواهد شد؛ چراکه عراق تنها کشوری است که امکان تبدیل شدن به میزبانی برای پایان یافتن اختلافات و درگیری‌های کشورهای منطقه در آن وجود دارد و این ویژگی منحصر به فرد تا زمانی که خود عراقی‌ها تصمیم نگیرند کشورشان را به یک قدرت تبدیل کنند، محقق نخواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.