به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، صبح امروز دوشنبه (۳۰ تیر ۱۳۹۹) در نشست هم‌اندیشی با اعضای هیئت رئیسه مجلس یازدهم که در محل شورای نگهبان برگزار شد، گفت: در ابتدا باید به شما نمایندگان محترم مردم که توفیق خدمت‌رسانی در هیئت رئیسه مجلس را پیدا کردید، تبریک عرض کنم که امیدواریم در طی ۴ سال دوره نمایندگی به درستی وظایف خود را انجام داده و خدا و مردم از شما راضی باشند.

** نمایندگان دائماً «خود مراقبتی» داشته باشند

جنتی با اشاره به آیات متعدد قرآن کریم مبنی بر ثبت و ضبط اعمال انسان متذکر شد: هر عمل و سخنی که از انسان صادر می‌شود، همگی ثبت می‌شود و انسان باید دائماً مراقب اعمال و رفتار خود باشد و قبل از آنکه به حسابش رسیدگی شود خود به حسابش برسد.

وی خطاب به اعضای هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: بعضی از شما عزیزان و بسیاری از نمایندگان مجلس فعلی برای نخستین دوره است که وکیل مردم شده‌اید؛ پس قدر خود و خدمتی که به مردم می‌کنید را بدانید و دائماً «خود مراقبتی» داشته باشید چراکه ۴ سال به سرعت می‌گذرد و پس از پایان دوره باید اعمالتان مورد رضایت خدا و مردم باشد.

** روحیه جهادی و انقلابی را حفظ کنید

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه هر نماینده و مسئولی باید از عاقبت گذشتگان خود در آن مسئولیت درس بگیرد، افزود: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب از شما و سایر نمایندگان مجلس یازدهم تعریف و حمایت کردند، باید تا آخر دوره نمایندگی روحیه جهادی و انقلابی خود را حفظ کرده و با کارآمدی رضایت مردم را داشته باشید.

** «نظارت مجلس بر مجلس» مهم است

وی مقوله «نظارت مجلس بر مجلس» را امری بسیار مهم عنوان و تصریح کرد: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان کارایی و کارآمدی لازم را نداشت و در مقطع گذشته به بسیاری از سوء رفتارها و تخلفات نمایندگان به درستی رسیدگی نکرد؛ همان‌طور که رهبر عزیز انقلاب فرمودند خوب بودن یک چیز، و خوب ماندن یک مسئول تا آخر، امری مهم‌تر است؛ از این‌رو امیدوارم نقاط ضعف هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، اصلاح و به هیئتی کارآمد تبدیل شود.

** وحدت کلمه را حفظ کنید

توصیه بعدی آیت‌الله جنتی به اعضای هیئت رئیسه و نمایندگان مجلس، حفظ وحدت کلمه و کنارگذاشتن اختلافات اساسی بود.

** هرجا ضربه خورده‌ایم از اختلاف بوده است/ نمایندگان نباید در مقابل یکدیگر قرار بگیرند

وی در همین زمینه تأکید کرد: همه دستگاه‌ها و قوای نظام اسلامی باید به هم کمک کنند و هم‌افزایی داشته باشند؛ هرجا ضربه خورده‌ایم از اختلاف بوده است، از این‌رو باید مجلس «وحدت کلمه» را در درون خود نیز حفظ کند؛ دسته‌بندی کردن یکدیگر در مجلس خوب نیست، اگرچه کار تشکیلات و فراکسیونی بین افراد همفکر کار خوب و ضروری است، اما نباید نمایندگان در مقابل یکدیگر قرار بگیرند.

** مجلس باید توجه لازم به سیاست‌های کلی قانونگذاری و انتخابات داشته باشد

دبیر شورای نگهبان توجه به سیاست‌های کلی نظام را به مجلسی‌ها توصیه کرد و گفت: سیاست‌های کلان نظام از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده و دستگاه‌های مختلف همچون دولت و مجلس و قوه قضائیه باید بخش‌های مربوط به خود درباره این سیاست‌ها را اجرا کنند؛ مجلس محترم نیز باید توجه لازم به این سیاست‌ها از جمله سیاست‌های کلی قانوگذاری و انتخابات داشته باشد.

** قانون انتخابات باید اصلاح شود/ شورای نگهبان آمادگی دارد ظرفیت کارشناسی خود را در اختیار مجلس بگذارد

وی با اشاره به سیاست‌های کلی انتخابات و نواقص قانون انتخابات فعلی، تصریح کرد: به دلیل اشکال در قانون انتخابات، ۱۶ هزار نفر در انتخابات اخیر ثبت‌نام کردند و هم شورای نگهبان به‌عنوان ناظر و هم دولت به عنوان مجری را شدیداً به سختی انداختند؛ این مسأله بیانگر آن است که قانون ایراد دارد و باید اصلاح شود؛ البته شورای نگهبان نیز آمادگی دارد که همه ظرفیت‌های کارشناسی خود را در این زمینه در اختیار مجلس بگذارد.

جنتی در توصیه بعدی به اعضای هیئت رئیسه مجلس، گفت: در تهیه طرح‌ها و پیشنهادات لوایح، کارشناسان پژوهشکده شورای نگهبان می‌توانند از بدو کار به نمایندگان کمک کنند؛ چرا که در بسیاری از موارد، طرح‌ها تهیه می‌شود و که ایرادات و ابهامات فراوانی دارد و پس از تصویب از سوی شورای نگهبان رد می‌شود که با مشاوره کارشناسان ما این فرآیند اصلاح می‌شود.

** کرونا روی مسائل اقتصادی داخلی و جهانی تأثیر زیادی داشته است


دبیر شورای نگهبان در ادامه سخنانش به شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: ویروس منحوس کرونا در همه شئون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و روابط اجتماعی و روابط بین دولت‌ها اثر گذاشته که بیشترین اثر بر روی مسائل اقتصادی هم در بُعد داخلی و هم در عرصه جهانی بوده است.
ایشان افزود: در این مدت سکه و ارز بالا رفته و قیمت اجناس هم هر رو ز افزایش می‌یابد که این مسأله اقشار مختلف مردم را دچار مشکل کرده است و مجلس باید هر چه زودتر و با اولویت برای تغییر این وضعیت تدبیر نماید.

** اعمال نظارت شورای نگهبان تا پیش از بررسی اعتبارنامه‌ها میسر است

جنتی در ادامه درباره وظیفه نظارتی شورای نگهبان هم سخن گفت و اظهار داشت: طبق قانون، شورای نگهبان تا پیش از بررسی اعتبارنامه نمایندگان و صلاحیت آن‌ها بر اساس مستندات مراجع قانونی مختلف عمل می‌کند و مانع از تصدی مناصب توسط افراد ثروت‌اندوز و ناسالم می‌شود؛ گرچه نظارت ما بر روی نمایندگان دائمی است، اما شورا به دلیل اشکال قانونی نمی‌تواند در دوره ۴ ساله نمایندگی، فردی که دچار انحراف و فساد می‌شود را از ادامه کار منع کند که این نقیصه باید برطرف شود.

** نمایندگان در عزل و نصب دستگاه‌های اجرایی دخالت نکنند

دبیر شورای نگهبان در توصیه‌ای دیگر، عدم دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب‌های اجرایی را متذکر شد و اظهار داشت: متأسفانه در برخی ادوار مجلس بعضی نماینده‌ها اقدام به دخالت در عزل و نصب‌های بی‌مورد و غیرمعقول می‌کردند؛ شما حتماً باید بر کار دولت نظارت کنید و درباره انتصاب افراد نالایق سؤال کنید و تذکر بدهید، ولی حق دخالت در حوزه اجرا را ندارید.

** مجلس باید تا آخرین روز کاری مجلس انقلابی بماند

«انقلابی ماندن» محور بعدی سخنان آیت الله جنتی بود که خطاب به اعضای هیات رئیسه مجلس گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب گفتند این مجلس انقلابی است و ما معتقدیم که باید تا آخرین روز کاری مجلس هم انقلابی بماند و حافظ اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی باشد.

** دعای عرفه را حتماً بخوانید و از فیوضات آن بهره‌مند شوید

وی با اشاره به نزدیک بودن روز عرفه و احتمال عدم برگزاری مراسم روز عرفه به دلیل بیماری کرونا تصریح کرد: دعای عرفه، عاشقانه‌های امام حسین (ع) با خداست و اگر شرایط مانع از حضور جمعی در این دعا شد، حتماً آن را به صورت انفرادی در منزل بخوانید و از فیوضات آن بهره‌مند شوید.

** استقبال کدخدایی از ادامه تعاملات مجلس و شورای نگهبان

در این هم اندیشی کدخدایی قائم مقام دبیر شورای نگهبان با مثبت ارزیابی کردن این جلسه ابراز امیدواری کرد این تعاملات ادامه یابد و جلسات کارشناسی نیز با حضور کارشناسان پژوهشکده شورا برگزار شده و از این ظرفیت در راستای تصویب قوانین بهتر و کارآمدتر استفاده شود.

در این جلسه قاضی‌زاده هاشمی، نیکزاد، امیرآبادی، پیرهادی، فرهنگی، متفکر آزاد، دهنوی، موسوی لارگانی، حاجی دلیگانی و کریمی فیروزجایی حضور داشتند و دیدگاه‌های خود را پیرامون موضوعات و مسائل روز کشور، مشکلات اقتصادی و معیشتی، اصلاح قانون انتخابات و راهکارهای ارتقای کیفیت قانونگذاری در مجلس یازدهم مطرح کردند که محورهای این سخنان به شرح زیر است:

* تأکید بر همکاری هرچه بیشتر مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان برای افزایش هماهنگی‌ها، ارتقای کیفیت قانونگذاری و جلوگیری از اطاله وقت در رفت و برگشت مصوبات میان مجلس و شورای نگهبان؛

* بررسی و بهبود نحوه نظارت بر رفتار نمایندگان در طول مدت ۴ ساله نمایندگی؛

* درخواست تعامل بیشتر با پژوهشکده شورای نگهبان جهت بهبود روند قانونگذاری؛

* درخواست بازتعریف رجل سیاسی برای انتخابات ریاست جمهوری؛

* تأکید بر ضرورت اصلاح قانون انتخابات؛

* درخواست تجدیدنظر شورای نگهبان در تفسیر کارکرد و حوزه اختیارات شوراهای اسلامی شهر و روستا؛

* درخواست بازنگری در روند اصلاح بودجه در مجلس؛

* تأکید بر ضرورت تعیین تکلیف و ارائه راهکار برای بحث نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.