بنابر اعلام آسوشیتدپرس، دادگاه استیناف منطقه منهتن نیویورک اعلام کرد که مهمت هاکان پس از آنکه در سال ۲۰۱۷ بازداشت شد، به طور عادلانه‌ای محاکمه شده است.

وی به عنوان معاون «هالک بانک» ترکیه که به اتهام معاونت در دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در مارس ۲۰۱۷ در آمریکا بازداشت شده بود، اواخر تیر سال گذشته بعد از گذراندن ۲۸ ماه از دوره محکومیت سی و دو ماهه‌اش از زندان آزاد شد.

دادگاه رسیدگی به اتهامات مهمت هاکان اواخر سال گذشته میلادی در ایالت نیویورک برگزار و رضا ضراب تاجر ایرانی‌تبار ترکیه‌ای به عنوان شاهد دادگاه وی حاضر شد.

وزارت دادگستری آمریکا هالک بانک را متهم کرده که با استفاده از خدمات مالی خود و تأسیس شرکت‌های صوری در ایران، به ترکیه و امارات برای دور زدن تحریم‌های واشنگتن علیه ایران کمک کرده اما این بانک اتهام‌ها را رد کرده است.

وکیل آمریکایی هالک بانک، فروردین ماه در یک دادگاه فدرال در منهتن نیویورک ادعای دادستان‌های این کشور مبنی بر نقض تحریم‌های ضدایرانی را مردود خواند.

دستگاه قضایی آمریکا مهر سال گذشته هالک بانک ترکیه را به کلاهبرداری، پولشویی و نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران متهم کرد و خواستار پاسخگویی این بانک در دادگاهی آمریکایی شد.

دادستان‌های آمریکا در کیفرخواست خود مدعی شدند که هالک بانک از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به اجرای طرحی کمک کرد که اجازه می‌داد ایران درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز در بازارهای جهانی را با استفاده از شبکه‌ای از شرکت‌ها خرج کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.