ربیعی: منحنی قیمت ارز در حال سر به زیر شدن است/ عرضه ارز در بازار نیمایی رو به افزایش است

علی ربیعی سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز(سه شنبه) در نشست خبری به سفر نخست وزیر عراق به تهران اشاره کرد و گفت: ما امروز میزبان نخست وزیر محترم کشور عراق آقای مصطفی الکاظمی هستیم و امیدواریم که گفتگوهای سازنده و موثری با هدف تعمیق روابط دو ملت بزرگ ایران و عراق داشته باشیم و بتوانیم چارچوب های همکاری آینده میان دو کشور را ترسیم کنیم.

ربیعی تاکید کرد: آقای الکاظمی  در شرایطی وارد کشور ما می شوند که سیاست همسایگی به عنوان یک راهبرد اساسی در سیاست خارجی ما وارد عرصه جدیدی شده است و بحث تعاملات و توسعه همه جانبه آن در این شرایط و ارتباط موثر با همسایگان از اولویت های اصلی دولت در این سال‌ها بوده است.

وی افزود: در هفته گذشته چند مصوبه در دولت داشتیم. پوشش بیمه سلامت برای افراد خارجی مقیم کشور در هیئت وزیران مصوب شد و طبق آن کلیه خارجی‌های مقیم کشور مشمول این طرح هستند و می‌توانند بیمه سلامت داشته باشند. البته مشمولین این آیین نامه صد در صد سرانه خدمات درمانی خود را باید پرداخت کنند. این امر علاوه بر اینکه یک کار انسان دوستانه است، موجب درمان افراد خارجی و ارتقای سطح سلامت جامعه ما نیز می‌شود.

سخنگوی دولت همچنین گفت: مصوبه دیگر «سند راهبردی توسعه گردشگری» بود، هر چند کرونا گردشگری را در کل دنیا با مشکل مواجه کرده اما ضرورت آمادگی ما برای ایجاد زیر ساخت های لازم گسترش گردشگری و گردشگری با رعایت پروتکل های بهداشتی در دولت بحث شد. علاوه بر هماهنگی های سیاستی در همه بخش ها بحث رفع اشکالاتی که برای جذب گردشگر وجود داشت و همینطور ارتقای زنجیره گردشگری در این سند مورد توجه قرار گرفت.

سخنگوی دولت تاکید کرد: زنجیره از ابتدای تبلیغات و جذب گردشگر تا حمل و نقل، هتل‌داری و همه موارد جانبی دیگر در این سند دیده شد و به شکل ویژه ای گسترش کسب و کار و فرهنگ سازی برای استقبال از گردشگران در این سند مورد توجه قرار گرفت.

منحنی قیمت ارز در حال سر به زیر شدن است

وی با اشار به اینکه نوسانات بازار ارز هم موضوعی بود که در هفته گذشته در جلسات مکرر ستاد اقتصادی دولت پیگیری شد، اظهار داشت: خوشبختانه منحنی قیمت ارز در حال سر به زیر شدن است و این امر در سایه سیاست ها و زحمات دولت و بانک مرکزی در خصوص بازگشت ارز به قیمت واقعی صورت گرفته است.

ربیعی گفت: در این مدت تلاش کردیم که ارزهای خارج از کشور برگردد و خوشبختانه وزارت امور خارجه و بانک مرکزی در این حوزه تلاش های موثری کردند و حداقل در دو کشور چشم انداز بسیار روشنی ایجاد شد که بتوانیم ارزهایمان را به کشور برگردانیم.

یکی از علل افزایش قیمت ارز فشارهای روانی است

سخنگوی دولت در ادامه گفت: اتخاذ سیاست های پولی در شورای پول و اعتبار و همینطور بهبود فروش نفت و آرامش روانی جامعه به این فرآیند کمک کرد. متاسفانه یکی از علل افزایش قیمت ارز علاوه بر تحریم اقتصادی فعالیت روانی برای ایجاد انتظار افزایش قیمت ارز بوده است. انتظار بالا رفتن قیمت ارز باعث فشار بر بازار ارز شد و عده ای در فضای مجازی و بیرون از مرزها به خصوص از نیمه شب به بعد عددسازی های خود را شروع می‌کردند.

وی افزود: یکی از علل مهم پایین آمدن نرخ ارز عدم توجه هم‌میهنان به فعالیت های روانی و سودجویانه بدخواهان است که این رویکرد بعد از این هم در کنترل نرخ ارز موثر خواهد بود. قطعا وضع درآمد ارزی ما با توجه به فروش نفت و برگشت ارز حاصل از صادرات ما بهتر خواهد شد و قیمت واقعی ارز هم بسیار کمتر از قیمتی است که امروز در بازار شاهد آن هستیم.

عرضه ارز در بازار نیما رو به افزایش است

ربیعی تصریح کرد: هم رئیس‌جمهور محترم و هم رئیس محترم بانک مرکزی در دو هفته اخیر صریحا اعلام کردند که این افزایش نرخ ارز ناپایدار است و دلیل آن هم روشن است. واقعیت های بازار ما از طرف عرضه و تقاضا نشان می‌دهد که این افزایش قیمت واقعی نیست. از طرف عرضه با پایان یافتن رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، عرضه آنها در بازار نیما رو به افزایش است. البته دیگران هم وقتی دیدند که نرخ در حال کاهش است شتاب خود به سوی عرضه را افزایش می‌دهند، این در حالی است که در طرف تقاضا هم ما کنترل‌هایی انجام دادیم و تولید داخلی را بالا بردیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.