روزنامه وال‌استریت ژورنال، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه در یک نشست آنلاین گفت که واشنگتن برای مواجهه نظامی احتمالی با چین، نیروهای خود را در سرتاسر قاره آسیا تجهیز و مستقر می‌کند.

اسپر که در نشست آنلاین اندیشکده انگلیسی «موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی» مستقر در لندن صحبت می‌کرد، تاکید کرد که آمریکا به ارسال ناوها و کشتی‌های جنگی به منطق شرق آسیا و فروش سلاح به تایوان برای مقابله با آنچه «سیاست‌های توسعه‌طلبانه چین» می‌داند، ادامه خواهد داد.

چین به تازگی درباره صادرات سلاح به تایوان به آمریکا هشدار داده است. «وو چیان» سخنگوی وزارت دفاع چین پنجشنبه گذشته در یک کنفرانس خبری با ابراز نارضایتی شدید دولت چین از این اقدام، از آمریکا خواست فوراً فروش اسلحه به تایوان را متوقف کند.

وی همچنین به حکومت حزب «مین جین» تایوان نیز هشدار داد که تلاش برای افزایش قدرت نظامی با تکیه بر نیروهای خارجی هیچ آینده ای ندارد و توطئه «جدایی طلبی» با استفاده از نیروی نظامی به بن بست می رسد.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز هفته گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی گفت در صورتی که «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای بار دوم انتخاب شود، اولویت اول امنیت ملی دولت او مقابله با چین خواهد بود.

روابط آمریکا و چین در موضوعات مختلفی نظیر تجارت، وضعیت هنگ‌کنگ، دریای جنوبی چین و حضور شرکت‌های چینی در بازار جهانی ارتباطات نسل پنجم به شدت دچار تنش شده است.

دریای چین جنوبی دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود ۳.۵ میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

جزیره‌های واقع بر دریای چین جنوبی و همچنین خود دریا، مورد جدال کشورهای مختلف هستند به همین علت حتی نام‌های متفاوتی برای اشاره به این دریا به کار می‌رود که البته «دریای جنوبی چین» نام پذیرفته شده بین‌المللی، حداقل در انگلیسی و زبان‌های اروپایی است.

جمهوری خلق چین تقریبا بر کل دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت دارند، همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز اسپراتلی و پارسل اختلاف دارند.

ایالات متحده این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و بر حق قانونی کشتی‌ها و زیر دریایی‌ هایش در رفت ‌و آمد در این دریا تاکید دارد و مخالف ساخت تاسیسات دریایی توسط چین در این آب راهه است موضوعی که همواره با واکنش منفی چین مواجه شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.