سرگئی لاوروف در نشست خبری به همتای ایرانی خود در مسکو با اشاره به مذاکره با وزیر خارجه ایران در خصوص این قرارداد اظهار داشت: ما تفاهم داشتیم که  ۲۰ سال از زمان عقد این قرارداد مدت زیادی است و در این مدت ما شاهد تحولات گسترده ای در عرصه جهانی و همچنین تهدیدها و چالش های در برابر بشر ازجمله تروریسم، تغیییرات آب و هوا و انتشار ویروس ها بودیم.

لاوروف گفت: قرار شد به فکر تدوین و ارائه سند جدیدی باشیم که موضوعات جدیدی را در آن قید بکنیم.  

معاهده اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در مسکو در تاریخ بیست و دوم اسفند ماه سال ۱۳۷۹ هجری شمسی برابر با دوازدهم مارس ۲۰۰۱ میلادی در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی و در جریان سفر وی به روسیه امضا شد.

این معاهده دارای ۲۱ ماده است و برای ۱۰ سال عقد شده بود و یک بار برای ۱۰ دیگر تمدید شد ضمن اینکه در آن تاکید شده است در صورتی که طرفین حداقل یک سال قبل از پایان اعتبار آن به صورت کتبی طرف دیگر رااز قصد خود پیرامون قطع اعتبار معاهده مطلع نسازد، خود به خود برای دوره‌های پنج ساله بعدی تمدید می‌شود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مسکو اعلام کرد: تمدید توافق ۲۰ ساله میان ایران و روسیه در دستور کار دستگاه دیپلماسی ایران قرار دارد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در بدو ورود به مسکو در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در خصوص پایان یافتن توافق جامع همکاری ۲۰ ساله ایران و روسیه در مارس سال آینده میلادی این مطلب را بیان کرد.

ظریف در واکنش به این سوال ایرنا که با توجه به اینکه ماه مارس سال آینده بیستمین سال توافقنامه بین ایران و روسیه است آیا دو کشور برنامه ای برای تمدید این قرارداد یا توافق جدید دارند، گفت: حتما تمدید قرارداد در دستور کار است.

وی افزود: اگر دوستان روسی آمادگی داشته باشند قرارداد بلندمدت دیگری هم داشته باشیم، آن هم قابل بررسی است.

وزیر خارجه تصریح کرد: حتما تمدید قرارداد بین ایران و روسیه در دستورکار است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.