آسوشیتدپرس گزارش داد، زاو مینت موآنگ، سخنگوی حزب لیگ ملی برای دموکراسی آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار پس از نشست با کمیته اجرایی مرکزی حزب اعلام کرد که رهبر دو فاکتوی کشور و وین مینت، رئیس جمهوری برای انتخابات هشتم نوامبر با یکدیگر رقابت می‌کنند.

وی ادامه داد، آنگ سان سوچی جزئیات بیشتری را از برنامه‌هایش روز پنجشنبه اعلام می‌کند.

سوچی بر اساس بندی از قانون اساسی میانمار از رئیس جمهور شدن در این کشور منع شده و پست مشاور دولتی نیز از سوی حزبش به عنوان یک راه حل ایجاد شد و به او قدرت‌های اجرایی می‌دهد. وی همچنین پست وزیر خارجه میانمار را هم در اختیار دارد.

آنگ سان سوچی در انتخابت پارلمانی ۲۰۱۵ رهبری حزبش را برعهده داشت. این پیروزی به پنج دهه حکمرانی ارتش در این کشور آسیایی پایان داد و یک نقطه عطف برای ۲۵ سال فعالیت‌های دموکراسی خواهانه و بدون خشونت آنگ سان سوچی بود که برنده جایزه صلح نوبل نیز است.

اما ناکامی وی در موقعی که رهبر دوفاکتوی میانمار است در پایان دادن به سرکوب‌های نظامی علیه مسلمانان روهینجایی در راخین باعث شده تا بسیاری از حامیان سابق وی از او ناامید شوند. با این حال، وی همچنان محبوب‌ترین سیاستمدار میانمار باقی مانده است. تبعیض علیه روهینجایی‌ها در میانمار همچنان فراگیر است.

کمیسیون اتحادیه انتخابات کشور در آغاز ماه جاری میلادی تاریخ هشتم نوامبر را برای برگزاری انتخابات اعلام کرد و گفت، بیش از ۳۷ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند و ۹۷ حزب نیز در این انتخابات رقابت می‌کنند. در مجموع ۱۱۷۱ کرسی در سطوح ملی، دولتی و منطقه‌ای وجود دارد که کاندیداها برای کسب آن رقابت می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.