ملک سلمان روز دوشنبه برای انجام برخی معاینات به سبب التهاب حاد در کیسه صفرا در بیمارستان تخصصی ملک فیصل در ریاض بستری شد، اما جزئیاتی درباره وضعیت جسمانی او فاش نشده بود.

رسانه‌های غیر رسمی و کاربران شبکه‌های اجتماعی اخباری مبنی بر مرگ «ملک سلمان» پادشاه عربستان سعودی را منتشر کرده‌ بودند و پایگاه اینترنتی «غزه پست» در همین رابطه بود نوشته بود : برخی کاربران پایگاه‌های اجتماعی از مرگ ملک سلمان بن عبد العزیز، پادشاه سعودی در ۸۴ سالگی خبر دادند.

اواخر شب گذشته اما رسانه های سعودی تصاویری از شرکت ملک سلمان در جلسه هیات وزیران را در خروجی‌های خود قرار دادند.

طی دو روزی که مقامات سعودی خبر دقیقی از وضعت پادشاه عربستان  ارائه نکرده بودند، فضای این کشور امنیتی شده بود و برخی سعودی‌ها فاش کردند مقامات عربستان برای جلوگیری از وقوع بحران غیرمترقبه  به ویژه در سایه همه‌گیری کرونا خبر  وخامت شدید حال یا مرگ ملک سلمان را مخفی کرده‌اند.

به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، نشست کابینه عربستان سعودی به ریاست سلمان بن عبدالعزیز شاه این کشور به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد و ریاست آن را ملک سلمان از دفترش در بیمارستان تخصصی ملک فیصل در ریاض، برعهده داشت.

سلمان بن عبدالعزیز در ابتدای این نشست، از همه کسانی که برای اطمینان یافتن از سلامتش، جویای احوال او بودند، قدردانی کرد و پس از آن کابینه سعودی، تکمیل آمادگی برای سازوکار برگزاری مناسک حج امسال را بررسی کرد.

براساس این گزارش  آزمایشات پزشکی از سلمان بن عبدالعزیز به علت التهاب کیسه صفرا گرفته شده است. البته به گفته منابع درونی آل‌سعود، پادشاه عربستان از بیماری‌های متعددی رنج می‌برد و این مسئله طی سال‌های اخیر برای اکثر اطرافیان ملک سلمان آشکار شده، مجتهد، افشاگر عربستانی در رابطه با بیماری‌های مختلف ملک سلمان طی پیامی توئیتری در آبان سال ۱۳۹۷ نوشت: ملک سلمان علاوه بر اینکه از آلزایمر رنج می‌برد، دچار نارسایی احتقان قلب هم هست، که ممکن است به ایست قلبی منجر شود. با این وجود محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و فرزند پادشاه اصرار دارد که وضع نامناسب سلامت سلمان را مخفی کند، برای همین دائما او را در نقاط مختلف عربستان حاضر می‌کند.

روز گذشته مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق وارد تهران شد. این درحالی‌ست که قرار بود ابتدا در ریاض با مقامات این کشور دیدار داشته باشد اما به دلیل وضع جسمانی ملک سلمان، پادشاه عربستان سفر او به تعویق افتاد.

عربستان از سال ۱۹۳۲ در قبضه خاندان آل سعود و سلطنت ملک عبدالعزیز و فرزندان او قرار گفته است. پس از مرگ ملک عبدالعزیز، پادشاهی و همچنین ولیعهدی در عربستان در بین پسران او در حال دست به دست شدن است.

هرچند که سابقه برکناری در میان شاهان سابق سعودی دیده می‌شود، منع ادامه فعالیت یک شاهزاد در مقام ولیعهدی و محروم کردن او از سلطنت آینده امری است که تنها در دوره حکومت ملک سلمان رخ داده، نکته جالب اینکه پادشاه کنونی عربستان دوباره و آن هم به صورت متوالی ولیعهد خود را عوض کرده است.

در حالی که بر اساس سنت موجود در عربستان، پادشاهی بین فرزندان ملک عبدالعزیز و سپس نوه‌های او باید به گردش دربیاید. ملک سلمان طی اقدامی جنجالی فرزند خود را ولیعهد عربستان کرد و این یعنی سلطنت عربستان دیگر مربوط به فرزندان عبدالعزیز نباشد، بلکه در میان فرزندان ملک سلمان به چرخش درآید. مخالفان ملک سلمان و پسرش، دربار سلطنتی عربستان را به کودتایی خاموش متهم و تاکید کردند که محمد بن‌سلمان از وضع نامناسب پدرش سوء استفاده کرده و او را کنترل می‌کند.

ملک سلمان ، ولیعهدی مقرن بن‌عبدالعزیز را تنها پس از گذشت چهار ماه باطل کرد و پس از آن هم به محمد بن نایف اجازه نداد تا بیش از دو سال و چند ماه بر کرسی ولایتعهدی تکیه زند. پادشاه عربستان سپس در ۲۱ ماه ژوئیه سال ۲۰۱۷ فرزند خود محمد بن‌سلمان را به عنوان ولیعهد خود منصوب کرد.

البته برخی معتقدند که ولیعهدی محمد بن نایف بن عبدالعزیز تدبیر و مقدمه‌ای برای ورود محمد بن‌سلمان به صحنه عالی سیاست در عربستان بود، چراکه محمد بن‌نایف مسیر قدم زدن نوه‌های عبدالعزیز به عرصه سلطنت را باز کرد و همین امر موجب شد تا ولیعهدی بن‌سلمان آسان‌تر رخ دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.