مجید یزدان پناه روز چهارشنبه در نشستی خبری بیان داشت: طبق برنامه  ریزی های انجام شده در قالب پروژه مهر اگر وضعیت کرونایی استان قرمز باشد کلاس های درسی در فضای شبکه شاد دانش آموزی سایر شبکه های آموزشی برگزار می شود.

او در خصوص وضعیت زرد نیز گفت: در این وضعیت فقط دروس تخصصی کلاس های حضوری به صورت شیفت بندی دانش آموزان  برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی برگزار می شود.

یزدان پناه وضعیت تشکیل کلاس های درسی در وضعیت سفید را به مانند روال عادی بیان و تاکید کرد که با این وجود شبکه آموزشی از بین نمی رود.

او از عضویت ۸۸ درصدی جمعیت ۳۵۲ هزار نفری دانش آموزان استان در شبکه آموزش مجازی شاد خبر داد و گفت: این در حالی است که آمار عضویت دانش آموزان در سایر استان ها زیر ۸۰ درصد است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه از عضویت ۱۰۰ درصدی مدیران مدارس و ۹۹ درصدی معلمان استان در شبکه خبر داد و افزود: آن یک درصد از معلمانی که امکان اتصال به شبکه شاد را ندارند باید از طریق امکانات مدرسه به این شبکه وصل بشوند.

وی در خصوص ۱۲ درصد دانش آموزان استان که به شبکه شاد وصل نشده اند نیز توضیح داد: طبق تحقیقات حدود پنج درصد این افراد به دلیل نداشتن تلفن همراه هوشمند نتوانسته اند به شبکه وصل شوند و هفت درصد دیگر نیز به دلایل مختلف یا نخواسته اند و یا نتوانسته اند به این شبکه وصل شوند.

آموزش کلاس اولی ها باید حضوری باشد

یزدان پناه از ایجاد ۴۰ پایگاه سنجش برای کلاس اولی ها در استان خبر داد و گفت:برای سنجش هوش، گوش، بینایی و بهداشت ۳۲ هزار دانش آموز کلاس اولی آمادگی داریم و تاکنون سنجش ۲۴ هزار دانش آموز انجام شده است.

او فرصت اولیا دانش آموز کلاس اولی برای حضور در پایگاه های سنجش را تا ۱۵ شهریور ماه اعلام کرد و افزود: از ۱۵ شهریور ماه کارهای مربوط به پیش دبستانی ها انجام خواهد شد.

آنچنان که وی آمار داد هم اکنون ۹۰ درصد کلاس اولی ها  در نتیجه آموزش های پیش دبستانی طرز صحیحی در دست گرفتن مداد را فرا گرفته اند و با حروف الفبا آشنایی اولیه پیدا کرده اند.

با این حال یزدان پناه تاکید کرد که برای آموزش کامل الفبا و نوشتن باید کلاس اولی ها به صورت حضوری سرکلاس درس حاضر شوند، او البته این موضوع را چالش جدی آموزش و پرورش در ایام کرونا بیان کرد و گفت: حتی طرحی داریم که در صورت ضرورت از ظرفیت تمام کلاس های درس مدارس ابتدایی و معلمان آنها برای آموزش حضوری کلاس اولی ها با حفظ فاصله گذاری اجتماعی استفاده کنیم.

حضور در کلاس موثرتر از سایر روش های آموزشی است

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در پاسخ به خبرنگار ایرنا در خصوص میزان تاثیرگذاری شبکه شاد در کیفیت تحصیلی دانش آموزان از انجام تحقیقات مفصل با طرح ۳۹ سوال طبق استانداردهای بین المللی از بیش از ۲ هزار دانش آموز، اولیا و معلمان خبر داد و گفت: ماحصل تحقیقات ما این بوده است که هیچ چیز به اندازه حضور دانش آموزان در کلاس درس تاثیرگذاری ندارد.

او ادامه داد: از نکات جالب تحقیقات ما این است که رضایت از شبکه آموزشی شاد بالاتر از تلویزیون قرار دارد در حالی که مخاطبان تلویزیون بیشتر از این شبکه است.

به گفته یزدان پناه، بعد از تلویزیون خود آموزها رتبه بعدی محبوبیت آموزشی را داشته اند و رادیو در آخرین رتبه این نظرسنجی قرار دارد.

این آمارها در حالی است که به گفته یزدان پناه دسترسی ۹۹ درصدی به تلویزیون، ۱۰۰ درصدی به رادیو و ۹۰ درصدی به شبکه شاد وجود داشته است.

وی اما شیوه ترکیبی حضور در کلاس درس و استفاده از سامانه آموزشی شاد را بهترین حالت برای تدریس بیان کرد.

یزدان پناه در ادامه از برنامه ریزی ها برای ضد عفونی تمام کلاس های درس با کمک سپاه، ارتش، هلال احمر و شهرداری خبر داد و گفت: تا قبل از ۱۵ شهریور ماه تمام سه هزار و ۴۰۰ مدرسه سطح استان ضدعفونی خواهند شد.

آنچنان که  مدیرکل آموزش و پروش استان  اعلام کرد از این تعداد مدرسه حدود ۸۰۰ مدرسه به صورت ۲ شیفت فعال است و اتسان در عمل دارای چهار هزار و ۳۰۰ مدرسه با ۱۴ هزار کلاس درس است.

یزدان پناه آمار مدارس ۲ شیفته استان به دلیل ساخت مدرسه بعد از زلزله آبان ۹۶ کرمانشاه نسبت به برخی استان ها را پایین تر دانست و در عین حال بر حرکت به سمت تک شیقته شدن تمام مدارس استان تاکید کرد.

مدارس به کمک های مردمی نیاز دارند اما شهریه اجباری بی معناست

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه در خصوص وضعیت شهریه های مدارس استان در ایام کرونا و عدم حضور دانش آموزان در کلاس درس نیز توضیح داد: در مدارس دولتی هیچ کس حق گرفتن شهریه ندارد اما با وجود اجباری نبودن پرداخت شهریه خیران و اولیایی که توانایی مالی دارند باید بدانند که مشارکت آنها می تواند تاثیر گذاری آموزش و پرورش را بیشتر کند.

به گفته یزدان پناه در مدارس غیردولتی نیز اخذ شهریه ثابت یک حق قانونی است اما برای برنامه های جنبی مانند اردو دانش آموزی که برگزار نمی شوند پولی نباید دریافت شود.

وی همچنین از معافیت پرداخت شهریه خانواده فرهنگیان در مدارسی مانند نمونه دولتی و تیزهوشان و نیز معافیت از رعایت شعاع مکانی محل زندگی تا مدرسه خبر داد و افزود: فرزندان کادر درمان نیز با ۲۰ درصد تخفیف در مدارس غیردولتی و نیز ۵۰ درصد تخفیف در آموزشگاه ها پذیرش خواهند شد.

از هر سه شرکت کننده آزمون تجربی ۲ نفر پشت کنکور می مانند

محمدرضا بسامی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه در پاسخ به خبرنگار ایرنا در خصوص ترکیب رشته های تحصیلی متقاضیان کنکور گفت: حدود ۶۷ درصد متقاضیان کنکور به رشته علوم تجربی اختصاص دارد که از هر سه نفر فقط یک نفر می تواند از سد کنکور عبور کند و وارد دانشگاه شود.

به گفته وی امسال از ۶۷۰ هزار متقاضی کل کشور در رشته علوم تجربی، ۴۶۰ هزار نفر پشت سد کنکور باقی خواهند ماند.

اما آنچنان که بسامی توضیح داد: برای تمام متقاضیان کنکور ریاضی و علوم انسانی صندلی خالی وجود دارد.

بسامی یکی از اهداف پروژه مهر را ایجاد توازن در رشته های کنکور اعلام کرد و بیان داشت: در ۲ سال گذشته میزان علاقه مندان به گرایش ریاضی از سه درصد به ۹ درصد افزایش یافته اند.

او همچنین از رتبه اول استان کرمانشاه در ایجاد توازن رشته ها در کشور خبر داد.

یزدان پناه مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز در پاسخ به ایرنا در خصوص نحوه برگزاری کنکور در استان نیز گفت: سازمان سنجش برگزاری کنکور تجربی را به هیچ دانشگاهی در کرمانشاه نداده است و در اصل متولی اصلی برگزاری کنکور تجربی آموزش و پرورش خواهد بود.

به گفته او سایر رشته ها در سطح دانشگاه های استان برگزار خواهند شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.