بهمن مرادی‌فر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه با اشاره به مناسبت امروز و سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، گفت : آموزه‌های دینی حاکمیت جدی در اصل زندگی زوجین است.

او عمدترین موانع ازدواج و تشکیل زندگی جوانان را عامل اقتصادی و قانونی ندانست و گفت : عامل فرهنگی سبب این امر شده است، موانع ازدواج مطرح شده امروز جوانان ناشی از قانون و تغییرات قانون نیست؛ امروز در دادگاه‌ها هیچ مهریه سنگینی پشتوانه زندگی نشده، مهریه سنگین دلیلی برای به‌اجبار زندگی کردن افراد در کنار یکدیگر نمی‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمانشاه افزود: امروز از جهیزیه گرفته تا مهریه و به دنبال آن تشریفات عروسی؛ هر کسی در هر درجه از توان جامعه، حد علا را انتظار دارد که این میسر نمی‌شود کسانی که توان نسبی برای ازدواج هم دارند به دنبال حد علا هستند و جوانی خود را برای ازدواج کردن و تشکیل زندگی دادن به بهانه وضعیت اقتصادی از دست می‌دهند.

او ادامه داد: نفی مشکلات اقتصادی و تاثیر آن بر ازدواج، به صورت مطلق نیست، ولی همه مشکلات در این راستا را نمی‌تواند به اقتصاد نسبت داد، جهیزیه، مهریه، تشریفات ازدواج هر کسی در حدی اقتصادی خود طلب کند.

مرادی‌فر افزود: طبق آمار‌های ۲۱ مرکز روانشناسی استان که علت و انگیزه طلاق را بررسی می‌کنند، عامل اقتصادی چهار تا پنج درصد علت طلاق‌ها بوده، دنبال اصالت و ارزش‌های اصیل باشیم.

او گفت: کاهش آمار ازدواج بخشی به فرهنگ خودمان برمی‌گردد، ما در تغییر این فرهنگ و برگشت به آن اصالت فرهنگی باید بیشتر فکر کنیم، فرهنگ طی سال‌های سال شکل می‌گیرد و تغییر آن زمان‌بر است نباید از اصالت اسلامی و ملی فاصله بگیریم.

مرادی‌فر گفت: در حوزه تغییر فرهنگ کار‌های زیاد صورت گرفته، ولی به صورت پراکنده و جزیره‌ای است باید الگوی عملی داشته باشیم تا ازدواج خود را سرمشقی برای دیگران کنند، کسانی که واسطه ازدواج هستند می‌توانند فرهنگ را متغیر کنند .

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.