دانشمندانی از کشورهای چین، آمریکا، روسیه، انگلستان و آلمان تمام توان علمی،  فنی و پزشکی خود را به کار گرفته اند تا بتوانند هر چه سریعتر برای این ویروس که حالا شمار مبتلایانش به ۱۵ میلیون نفر در دنیا نزدیک می شود واکسن بسازند.

به رغم اخبار گوناگونی که درباره ساخت واکسن در کشورها منتشر می شود و اینکه به گفته سازمان تجارت جهانی روی ساخت بیش از ۱۰۰ واکسن کار می شود هنوز هیچ کشوری موفق به کشف و تولید یک واکسن برای مهار این ویروس نشده است.

تلویزیون فونیکس هنگ کنگ گزارش کرده است بسرعت بر شمار مبتلایان به کرونا در سطح جهان افزوده می شود دنیا روی ساخت واکسن متمرکز شده است ولی کار دشواری پیش روی دانشمندان است.

در همین حال بررسی های پزشکی صورت گرفته در همین کشورها نشان می دهد که دانشمندان هنوز باید راه طولانی و دشواری طی کنند و حتی اگر واکسن هم تولید شود چون شمار مبتلایان بسیار زیاد است شاید مدت زمان زیادی طول بکشد تا کرونا ریشه کن شود.

افزون بر این ساخت واکسن ایمن برای انسان نیز یک مساله مجزا است زیرا بسیاری از افراد سالمند هستند و یا دارای بیماری های مختلف می باشند و برای همین واکسن ها می تواند برای آنها عوارض خطرناکی داشته باشد و همین کار را برای پزشکان سخت تر کرده است.

در شرایطی که هر هفته به طور تقریبی یک میلیون نفر بر شمار مبتلایان به کرونا افزوده می شود مسابقه بزرگی هم در سراسر دنیا برای ساخت واکسن به راه افتاده است باید واکسن به شکلی ایمن تولید شود که بتواند همه بخش های جمعیتی را درمان کند.

نباید فراموش کرد که ساخت واکسن خود یک مرحله برای برون رفت از بحران است اما بیشتر واکسن های تولیدی هنوز در مراحل آزمایشی است و باید روی گروه های مختلف آزمایش شود و نتایج آن در اختیار قرار گیرد تا بتوان قطعا برای تولید یک یا چند واکسن موثر به توافق جهانی رسید.

روزنامه چینی ساوت چاینا مورنینگ پست از قول مایک رایان رییس اجرایی برنامه اضطراری سازمان بهداشت جهانی آورده است: دستاوردهای برخی از کشورها برای ساخت واکسن اخبار خوبی است.

او از چنین تلاش هایی تقدیر می کند اما همزمان تاکید می ورزد هنوز راه بسیار طولانی در پیش است دنیا هنوز وارد مراحل واقعی آزمایش واکسن کرونا نشده است.

نشریه چینی خاطر نشان کرده است دزهای واکسن، امنیت آن، میزان تولید، ایمن بودن برای همه قشرهای جمعیتی، در دسترس بودن آن برای همگان، هزینه های تولید و تاثیرات و عوارض آن از جمله عواملی است که در ساخت واکسن برای درمان کرونا با اهمیت است همین عوامل است که کار را برای دانشمندان و پزشکان پیچیده تر می کند.

سینوفارم و سینوواک دو واکسن ساخت چین است که به ترتیب در امارات متحده عربی و برزیل وارد مراحل نهایی آزمایش شده است زیرا کاهش شمار مبتلایان در چین کار را برای دانشمندان به منظور آزمایش این واکسن ها در داخل کشور دشوار کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.