دولت انگلیس روز چهارشنبه «ایراد» موجود در قانون مصونیت دیپلماتیک آمریکایی‌ها در این کشور را مورد اصلاح قرار داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس در جلسه پارلمان گفت مصونیت از محاکمه قضایی شهروندان آمریکایی که طبق الحاقیه محرمانه «کروتون» به خانواده‌های دیپلمات‌ها و کارکنان سفارتخانه‌ها نیز تعمیم پیدا می‌کرد، طی توافقی با طرف آمریکایی، مورد لغو قرار گرفت.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا از روز گذشته (سه‌شنبه) در سفری رسمی وارد لندن شده است تا  دولت انگلیس را درخصوص تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتخاذ موضع واحد بر علیه چین با واشنگتن همسو کند.

توافق لندن و واشنگتن بر سر حذف مصونیت قضایی خانواده دیپلمات‌های آمریکایی پس از آن صورت می‌گیرد که قتل «هری دان» جوان انگلیسی توسط همسر یک دیپلمات آمریکایی به محل منازعه میان دولت‌های دو کشور تبدیل شد.

سال گذشته هری دان در نزدیکی روستای «کراتن» در شمال غرب لندن در یک سانحه رانندگی درگذشت. رسانه‌های انگلیسی در شرح آن حادثه نوشتند که تصادف در نزدیکی یک پایگاه هوایی میزبان نیروهای آمریکایی رخ داده است. دان در حالی که سوار بر موتور سیکلت در مسیر قانونی در حال حرکت بوده، ناگهان با خودرویی روبرو می‌شود که با سرعت زیاد بر خلاف جهت قانونی، به سمت وی می‌آمده است. خودرو به او برخورد می‌کند و این جوان انگلیسی ساعتی بعد به دلیل شدت جراحات وارده، در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهد.

آنچه بیش از همه موجب عصبانیت انگلیسی‌ها شد، سوء استفاده طرف آمریکایی از مصونیت دیپلماتیک و فرار بی سر و صدای این زن به آمریکا بود. با وجود درخواست رسمی پلیس انگلیس، وزارت خارجه آمریکا نه تنها از لغو مصونیت این زن خودداری کرد، بلکه بر خلاف وعده اولیه، وی را به آمریکا بازگرداند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.