محمد جواد ظریف در حاشیه جلسه امروز دولت  درباره آخرین اخبار از سند همکاری ایران و چین  با بیان اینکه احساس ما این است که بعد چند ماه می توان این سند را نهایی کرد و به امضا رساند، گفت: اگر نیاز به تصویب مجلس باشد، اقدامات قانونی لازم انجام می شود و حتما  به  افکار عمومی اطلاع رسانی شفاف انجام می شود. الان هم همه مراحل شفاف و اعلام شده بوده و هیچ چیز پنهانی نیست.

 

ظریف در پایان تاکید کرد: مردم اطمینان داشته باشند که نه این دولت و نه هیچ دولت دیگری یک وجب از خاک ایران را نه به کسی واگذار می‌کند و نه اجازه استفاده اختصاصی از یک وجب از خاک ایران را به کسی خواهد داد.

ظریف درباره سفر دیروز نخست وزیر عراق به تهران، گفت: این سفر یک تحول مهم دیپلماتیک بود . من یکشنبه سفر مقدماتی به عراق داشتم و با مقامات مختلف سیاسی، نظامی، قضایی و حزبی عراق و همین‌طور اقلیم دیدار کردم و گفت‌وگوهای  خوبی داشتیم .

وی ادامه داد: در سفر دیروز نخست وزیر عراق به ایران توافقات خیلی خوبی بین دو طرف صورت گرفت. دیدار نخست وزیر عراق با مقام معظم رهبری و صحبت‌های بسیار روشن ایشان در حمایت از دولت و حاکمیت عراق و سیاست های جمهوری اسلامی برای نخست‌وزیر عراق بسیار راهگشا بود.

وزیر امور خارجه درباره همکاری ایران با کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: همسایگان هر کشوری نقش اول در سیاست خارجی آن کشور دارند. برای ما که آمریکایی‌ها انواع تحریم‌های ظالمانه را اعمال می کنند، همسایگان اهمیت ویژه‌تر و فوق العاده‌تری پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز ما با همسایگان خود رابطه بسیار خوبی داریم  البته به استثنای دو یا سه همسایه که خودشان راه دیگری انتخاب کردند و امید دارند که کشور دیگری علیه ایران اقدام کند و نگاهشان به دست و زبان دیگران است تا امنیت شان حفظ شود. روابط ما با عراق، ترکیه، روسیه، افغانستان، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس در چند دهه اخیر بی نظیر بوده است.  روابط بسیار خوب ما با همسایگان کمک خوبی در مقابله با تحریم های آمریکا است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.