به گزارش خبرگزاری رویترز،  آمریکا روز چهارشنبه به دولت چین ۷۲ ساعت مهلت داد تا کنسولگری اش در هوستون را به دلیل حفاظت از مالکیت معنوی و اطلاعات شخصی آمریکایی ها ببندد، اقدامی که واکنش  و تهدید متقابل چین را به دنبال داشت.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز(پنجشنبه) در پاسخ به این سوال که یک محقق چینی متهم به جعل ویزا و  روابط مخفی با ارتش در کنسولگری چین در سانفرانسیسکو نگهداری می شود گفت: دولت چین از آمریکا می خواهد از هرگونه بهانه جویی برای محدود ساختن سرکوب یا ارعاب دانشجویان چینی در این کشور خودداری کند.

وزارت خارجه چین همچنین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد اتهام‌زنی‌های آمریکا به کنسولگری ما در هوستون نقض قوانین بین‌المللی است که روابط دوجانبه را تضعیف می‌کند.

پکن هشدار داده است  که برای دفاع از حقوق مشروع خود، واکنش مناسب را به تعطیلی کنسولگری چین در هوستون نشان خواهد داد.

وزارت خارجه چین همچنین تاکید کرد باز شدن مرسولات پستی کنسولگری خود در هوستون توسط مأموران آمریکایی، نقض معاهده وین و حمله به شأن و مقام این کشور است.

پکن همچنین از واشنگتن خواست تا از آزار دانشجویان و اعضای آکادمیک چین در آمریکا دست بردارد.

کنسول کل چین در هوستون نیز گفت از شنیدن اینکه واشنگتن دستور تعطیلی کنسولگری هوستون را داده، کاملا متعجب شده است و افزود ایالات متحده هیچ مدرکی دال بر فعالیت های ادعایی جاسوسی که عامل این اخراج باشد، ارائه نکرده است.

کای وی، کنسول کل چین در گفت و گو با ای بی سی ۱۳ در پاسخ به ادعاهای واشنگتن مبنی بر دست داشتن این کنسولگری در جاسوسی اقتصادی گفت: می دانم، آمریکایی ها اسم این را قانون و مقررات می گذارند و شما می دانید که گناهکار نیستید، تا زمانی که ثابت کنند شما گناهکارید. پس، اگر شما می گویید ما کار اشتباهی انجام داده ایم، مدرک بدهید. در غیر اینصورت ما بیگناه هستیم، تا زمانی که اثبات شود.

این مقام ارشد چین از ایالات متحده خواست تا حقایق را بررسی کند و تاکید کرد: فرقی نمی کند که شما دیپلمات ارشد باشد یا یک دیپلمات بسیار خرد، درس اول این است که حقیقت را بگویید.

او همچنین گفت، هرگز فکرش را هم نمی کرده که با چنین رفتاری مواجه شود زیرا این کنسولگری برای ایجاد روابط دوستانه میان ایالات متحده و چین کار می کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.