داود سوری با بیان این که نرخ های موجود در بازار ارز کاملا غیرواقعی است، گفت: خوشبختانه با اقدامات بانک مرکزی، کمی از التهابات موجود کاسته شد، اما ادامه روند موجود به اقدامات بنیادین نیاز دارد.

وی با اشاره به این که بانک مرکزی در حال وصول مطالبات ارزی از سایر کشورهاست، ادامه داد: به هم ریختگی اقتصاد جهانی نیز به مشکلات موجود دامن زده و باید برای تلطیف فضا کمی تامل کرد.

این اقتصاددان به لزوم حذف ابزار سوداگری در بازار ارز اشاره کرد و با بیان این که ارز باید از حالت کالایی خارج شود، گفت: درآمد ارزی نباید به نفت متکی باشد، بلکه تقویت صادرات غیرنفتی باید در اولویت نخست قرار گیرد.

سوری تفاوت موجود میان نرخ نیمایی با نرخ بازار را عاملی تشویقی برای بازنگرداندن ارز حاصل از صادرات دانست و گفت: بدون شک باید این دو نرخ به هم نزدیک شوند تا صادرکننده انگیزه‌ای برای نگهداری ارز نزد خود نداشته باشد.

این کارشناس مسائل پولی، نوسان نرخ ارز را ناشی از بر هم خوردن عرضه و تقاضا در بازار دانست و گفت: نمی توان اثر منفی جو روانی موجود بر بازار را منکر شد، بنابراین اقدامات لازم برای کاهش التهاب روانی در بازار و نیز ارائه تصویری مثبت از آینده کشور می تواند اثر مثبت قابل توجهی بر نرخ ها داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.