سفیر اندونزی در روسیه روز جمعه تأکید کرد کشورش علی‌رغم تهدیدات آمریکا، به قرارداد خرید جنگنده «سوخو-۳۵» از روسیه پایبند خواهد ماند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» این دیپلمات اندونزیایی ضمن اعلام این‌که کشورش این حق را دارد که تجهیزات دفاعی مورد نیازش را از هر کشوری که بخواهد تأمین کند گفت: «[قرارداد خرید جنگنده از روسیه] همچنان روال خود را طی می‌کند».

سفیر اندونزی در روسیه در ادامه  گفت: «برخی نگرانی‌هایی که کشور به‌خصوصی در این زمینه دارد درک می‌کنیم، ولی ما کشوری مستقل هستیم. ما تجهیزات نظامی را ار کشورهای مختلفی خریداری کرده‌ایم. ما می‌توانیم این تجهیزات را از آمریکا، اروپا و همچنین از روسیه خریداری کنیم. این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم».

وی افزود: «همچنین نیروهای مسلح اندونزی در حال استفاده از  ۱۲ فروند بالگرد Mi-۱۷B۵ و ۵ فروند بالگرد Mi-۳۵ از روسیه هستند و قرار است پیشنهاد خرید چند بالگرد Mi-۱۷B۵ دیگر نیز در حال حاضر در وزارت دفاع در حال پیگیری است».

این مقام آسیایی گفت، کشورش در سال ۲۰۱۹ نیز قرارداد خرید ۴۳ تانک از روسیه به ارزش ۱۷۵ میلیون دلار را به امضا رسانده است و روال عملی شدن این قرارداد در حال طی شدن است. همچنین از دیدار وزیر دفاع اندونزی و معاون وزیر دفاع روسیه در ماه گذشته و بررسی احتمال اعزام نیروهای اندونزیایی جهت تعلیم و آموزش نظامی در روسیه خبر داد.

سفیر اندونزی در روسیه همچنین گفت، شرکت روسی «روس‌اتم» در حال حاضر پیشنهاد پرتفصیلی درباره تأسیس اولین نیروگاه هسته‌ای اندونزی را ارائه کرده است که آن را به جاکارتا ارسال کرده‌ایم تا مورد بررسی قرار گیرد.

آمریکا به‌عنوان یکی از رقبای روسیه و چین در بازارهای مختلف از جمله صنایع نظامی، کشورهایی که با مسکو و پکن وارد معامله شوند به اعمال تحریم تهدید می‌کند.

هفته گذشته دولت انگلیس اعلام کرد به‌دلیل نگرانی از تحریم‌های آمریکا قرارداد خود با شرکت تکنولوژی چینی «هوآوی» را لغو کرده است.

واشنگتن همچنین تهدید کرده کشورهایی که با روسیه در تأسیس خط لوله گاز «نورد استریم ۲» همکاری کنند مورد تحریم قرار می‌دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.