روحانی: پروتکل‌های بهداشتی مانعی برای برگزاری عزای حسینی نیست/ نباید در ایام محرم بهانه دست دشمن دهیم

 حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم امروز شنبه چهارم مردادماه سال ۹۹ در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی بر برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) در ایام ماه محرم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید کرد.

وی در همین رابطه اظهار داشت: نباید مسأله ویروس کرونا را کوتاه مدت ببینیم.  بحث هفته و ماه و حتی ذیحجه و محرم و مرداد و شهریور و مهر و ... مطرح نیست. باید برای تمام سال و حتی ماه‌هایی از سال آینده برنامه ریزی داشه باشیم.

برنامه دولت برای برگزاری مراسم ماه محرم

وی گفت: ناظران باید با استحکام رعایت پروتکل‌های بهداشتی را پیگیری کنند، نباید تخلفی صورت بگیرد و حتی برای ماه محرم که تصمیم گیری و برنامه‌ریزی شده است، تاکید شد افرادی که مسوولیت دارند، باید به رعایت و اجرای پروتکل‌های بهداشتی نظارت کنند.

روحانی در خصوص اهمیت سوگواری در ایام محرم، بیان داشت: یکی از مسائل مهمی که ما امروز بحث کردیم و مردم نیز باید مطلع باشند مساله سوگواری در ماه محرم‌الحرام است. این جای تاکید نیست همه می‌دانند زندگی ما مردم ایران و شیعیان و مسلمانان با عشق امام‌حسین(ع) عجین شده و این با همه مسائل متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ عاشورا و فرهنگ محرم و عشق به اباعبدالله الحسین (ع) سوگواری برای آن بزرگواری یک مساله مهمی است. ما از کودکی و در طول تاریخ‌مان همیشه اینچنین بوده است. کشورهای دیگر و همسایگان ما هم به‌خوبی عزاداری می‌کنند، ولی ایرانیان همواره توجه خاص و ویژه‌ای نسبت به اهل بیت و در میان اهل‌بیت، توجه خاصی نسبت به اباعبدالله‌الحسین دارند. در روایات ما عزاداری برای همه شهادت‌ها و وفات بزرگان و پیغمبر و ائمه است اما یک تاکید ویژه برای عزاداری امام حسین (ع) شده است.

رئیس جمهور با اشاره به جایگاه والای زیارت امام حسین(ع)، گفت: در روایات فراوان آمده است که زیارت حسین (ع) جایگاه دیگری دارد البته زیارت همه ائمه جایگاه بلندی دارد ولی عزاداری برای امام حسین(ع) عشق به امام حسین (ع) چیز دیگری است که در عمق و جان ما است.

پروتکل‌های بهداشتی مانعی برای برگزاری عزای حسینی نیست

وی تصریح کرد: البته ممکن است هر روزی بحثی مطرح شود و الان که به ماه محرم رسیدیم بحث عزاداری یا سلامت مطرح شود، خیر هر دو، هم عزاداری امام حسین (ع) و هم توجه به پروتکل‌های بهداشتی اینها مانعه‌الجمع نیست، باید اینها را جمع کرد و در کنار هم قرار داد. ما هم باید سوگواری امام حسین(ع) را به عنوان یک فرهنگ بلند، و یک فرهنگی که در تاریخ منجی ما بوده پاس بداریم. انقلاب و پیروزی و دفاع مقدس اگر بوده، همه ما در همه جا مرهون امام حسین (ع) ‌هستیم.

روحانی گفت: اینکه ما یک ملت مقاوم داریم که در برابر آمریکا ایستاده و مقاوم است از فرهنگ کربلا و امام حسین(ع) است که این ملت شجاع و قوی را در برابر دشمنان، استوار قرارداده است، بنابراین سوگواری و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا قطعا هر دو باید در کنار هم باشد.

نباید در ایام محرم بهانه دست دشمن دهیم

وی با تأکید بر لزوم هوشیاری در برگزاری مراسم محرم در سال جاری، اظهار داشت: اکنون نیز برای ماه محرم هم باید به نحوی عمل کنیم تا بهانه‌ای در اختیار دشمنان قرار نگیرد؛ عزاداری امام حسین (ع) در شهرها و روستاها در همه مناطقی که وضعیت قرمز و زرد و سفید وجود دارد، اما با تراکم کمتر و رعایت فاصله‌گذاری باید انجام شود.

رییس جمهور با تأکید بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراسم‌های عزاداری محرم، گفت: در مراسم‌های ماه محرم فاصله‌گذاری اجتماعی باید رعایت شود؛ تراکم در مراسم عزاداری امام حسین (ع) طوری که جمعیت زیادی در یک فضای کوچک نباید بوجود بیاید، تراکم جمعیت در این مراسم‌ها باید کنار گذاشته شود و پروتکل‌های بهداشتی باید حتما مراعات شود.

روحانی با تاکید بر این که در مراسم‌های ماه محرم پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت باید کامل رعایت شود، افزود: ضدعفونی باید انجام شود مردم نیز همه باید ماسک بزنند زمان عزاداری دست خودمان است می‌تواند ۳ تا ۴ ساعت باشد التبه طولانی بودن زمان عزاداری ممکن است ما را در مسیر شیوع قرار بدهد؛ عزاداری انجام دهیم، اما لازم نیست ۳ تا ۴ ساعت باشد، بلکه میتواند یک زمان کوتاه‌تری، یک تا ۲ ساعت در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: البته روزهایی مانند عاشورا، تاسوعا و اربعین برای ما روزهای ویژه و مهمی در ماه‌های محرم و صفر است؛ ایام عزاداری می‌تواند ۴ تا ۵ روز باشد و زمان حضور در مراسم عزاداری را می‌توان کوتاه تر کرد، اما اصل عزاداری باشکوه و عظمت مانند همه سال‌ها برگزار خواهد شد؛ اما در این شکوه، امسال ماسک زدن هم جزو همین شکوه است و رعایت فاصله گذاری هم جزو از این شکوه است ؛ عدم تجمع و تراکم در یک مکان هم جزو همان شکوه است هم باید قدرت و عشق به امام حسین (ع) و اطاعت از خدا را نشان می‌دهیم، که این عشق، دستور خدا و پیامبر(ص) و اسلام است این شکوه و جلال و عظمت را نشان می‌دهیم و هم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم.

رییس جمهور با تاکید بر این که همه باید اصول بهداشتی را نسبت به نذورات در ماه محرم رعایت کنند، گفت: آنهایی که می‌توانند، مواد غذایی (گوشت و برنج و ...) را به صورت خام و خشک در منزل مردم و به ویژه نیازمندان توزیع کنند ، اما عده ای دیگر که نحوه نذر آنها به صورت پخت غذا است، باید اصول بهداشتی را مراعات کنند و نذری‌ها را به ‌صورت بسته بندی بهداشتی انجام دهند و در جایی سفره پهن نکنند که مردم دور هم جمع شوند.

کسی نمی‌تواند بین علم و دین فاصله ایجاد کند

وی یادآورشد: دستورالعمل‌ها در محرم و صفر باید کاملا رعایت شود، تا فضای امسال محرم، کاملا حسینی و عاشورایی و با شور اباعبدالله الحسین(ع)، در عین حال توام با دستورالعمل بهداشتی برگزار شود، کسی نمی‌تواند بین دین و علم فاصله ایجاد کند ما هم به دین و هم به علم عمل می کنیم هر دو در کنار هم قرار دارند و از یکدیگر فاصله ندارند.

روحانی با بیان اینکه فضای محرم امسال کاملا حسینی و با شور اباعبدالله الحسین (ع) و عاشورایی خواهد بود، ابراز داشت: کسی نمی‌تواند بین دین و  علم فاصله ایجاد کند. علم در کنار دین و دین کنار علم است و از همدیگر جدایی ندارند. از همه متولیان امر از علما، مراجع، مداحان و فضلا و هم متولیان مکان از مساجد، حسینیه‌ها و تکایا می‌خواهم دست به دست همدیگر بدهیم و در چارچوب اصول دین به سلامتی همدیگر باشیم.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه هم می‌خواهیم در عزای امام حسین (ع) شرکت کنیم و هم یک عزدار را مبتلا نکنیم، بیان کرد: امیدواریم به بهترین وجه مراقب سالمندان و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، باشیم. خدا عزای آنها را در خانه و در فاصله قبول می‌کند و آنها با فاصله بیشتر و به شکل مجازی و تلویزیون می‌توانند عزاداری کنند و خدا هم قبول می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.