خبرگزاری فرانسه امروز (شنبه) گزارش داد که موسسات رسانه ای و رسانه های اجتماعی در سراسر جهان به زبان‌های مختلف از جمله زبان عربی خبر داده اند که نام فلسطین از نقشه گوگل ( Google Maps ) حذف شده است، اما این شرکت می گوید که نام فلسطین از ابتدا در این نقشه ها قرار نگرفته بود.

این خبرگزاری اضافه کرد: موسسات رسانه ای و رسانه های اجتماعی در واکنش به این اقدام می گویند که "مرورگر گوگل اسم فلسطین را از نقشه های خود حذف کرده و نام یک کشور اشغالگر را جایگزین کرده است". 

در این خبرها حذف نام فلسطین از "گوگل مپس" ( نقشه های گوگل ) گزارش شده است، اما شرکت گوگل در دروغی آشکار پاسخ داد که نام فلسطین اصلا (از ابتدا) در این نقشه ها درج نشده است.

علاوه بر هزاران پست از صفحات و زبان های دیگر، این پست از صفحه ای که در بالا ذکر شد به زبان عربی در مجموع تنها در حدود 9 هزار مشارکت کننده داشته است.

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت که برای تیمی که درباره صحت اخبار تحقیق می کند، مشخص شد که این خبر مربوط به سالها پیش است، اما هنگامی که بنامین نتانیاهو قصد خود را برای اجرایی کردن طرح الحاق کرانه باختری و دره اردن ابراز کرد، اخیراً باز نشر شده و گسترش یافته است. 

 گروه گوگل: "ما چیزی را تغییر ندادیم"!

فرانس پرس ادامه داد: با این حال، اینکه گفته شده گوگل نام فلسطین را از نقشه های خود حذف کرده، ادعای اشتباهی است، زیرا سخنگوی این گروه (یک خانم) تاکید کرد که اخیرا" هیچ تغییری در نقشه های منطقه انجام نشده است و خاطرنشان کرد که نام فلسطین در اصل در سرویس گوگل مپس ( Google Maps ) استفاده نشده است.

سخنگوی شرکت گوگل با اشاره به 2 مقاله منتشر شده در سال 2016 در  وب سایت تخصصی فناوری و دومی در روزنامه فرانسوی لوموند (Le Monde ) اظهار داشت که در این مقاله ها گوگل گزارش داد که از نام فلسطین در نقشه های خود استفاده نکرده است.

در ادامه این گزارش ادعا شده که نام فلسطین در رسانه ها و نقشه های غربی استفاده نمی شود و این مورد توسط "کریستین لونبرگر"  استاد دانشگاه کورنیل تایید شده که گفت: "کلمه فلسطین در این نقشه ها قابل استفاده نیست."

وی مدعی شد که کلمه فلسطین در نقشه ها مربوط به فلسطین تاریخی است یعنی قبل از اعلام (کشور جعلی) اسرائیل و از [ نام فلسطین ] معمولاً در رسانه های غربی برای نشان دادن سرزمین های فلسطین استفاده نمی شود، بلکه برای این منظور از دو عبارت "کرانه باختری" و "نوار غزه" استفاده می شود.

خاطرنشان می شود که رسانه‌ها 26 تیر امسال از حذف نام فلسطین از نقشه‌های جهانی اپل و گوگل خبر دادند.

فعالان و ناظران فلسطینی این اقدام شرکت‌های آمریکایی را نقض آشکار حقوق فلسطین و جانبداری مستقیم از رژیم اسرائیل توصیف کردند.

فعالان فلسطینی حذف نام فلسطین را از نقشه‌های جهانی در راستای همسویی با اقدامات آمریکا و اسرائیل دانستند که هویت و موجودیت فلسطین را عملا هدف قرار داده‌ است.

فعالان معترض از گوگل و اپل خواستند ضمن عقب‌نشینی از این اقدام خود از فلسطینی‌ها عذرخواهی کنند و تاکید کردند که این‌چنین اقداماتی فلسطین را از ذهن‌ها محو نخواهد کرد. 

 طرح رژیم صهیونیستی، حمایت آمریکا و مخالفت فلسطینیان و اروپا

براساس توافقی که اساس آن دولت ائتلاف فعلی در رژیم اسرائیل به ریاست "بنیامین نتانیاهو" است، اول ژوئیه به عنوان تاریخ اعلام اجرای بخشی از برنامه موسوم به صلح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا (صلح خاورمیانه)، مربوط به الحاق شهرک‌های رژیم صهیونیستی و منطقه استراتژیک "دره اردن" در کرانه باختری تعیین شده است.

فرانس پرس افزود: اما تاکنون هیچ اطلاع رسمی از سوی رژیم اسرائیل درباره برنامه "الحاق" صادر نشده است و این رژیم فقط تایید کرده است که مذاکرات بین مقامات امنیتی ایالات متحده و اسرائیل ادامه دارد.

فلسطینی ها به طور قاطع نقشه دونالد ترامپ که در اواخر ژانویه گذشته اعلام شد را رد کردند و این طرح همچنین با مخالفت شماری از کشورهای اتحادیه اروپا، سازمان ملل و سازمان اتحادیه عرب روبرو شد.

طرح آمریکا از الحاق شهرک های یهودی نشین و منطقه استراتژیک دره اردن در کرانه باختری اشغالی حمایت می کند و خواستار ایجاد یک کشور نابسامان فلسطین به پایتختی حومه قدس شرقی اشغالی است.

اسرائیل کرانه باختری را در سال 1967 اشغال کرد و پس از مدتی با اقدامی که توسط جامعه بین المللی به رسمیت شناخته نشد، قدس شرقی را ضمیمه سرزمین های اشغالی کرد، بنابر این شهرک‌های رژیم اسرائیل در کرانه باختری طبق قوانین بین المللی غیرقانونی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.