یورونیوز اعلام کرد، کتاب «زمان طوفان‌ها» که روز شنبه در فرانسه منتشر شد منعکس کننده تجربیات سالهای دشوار و آغازین نخستین دوره ریاست جمهوری نیکلا سارکوزی است که در طول دوران قرنطینه وی و همسرش «کارلا برونی‌» در «کوت دازور»، خط ساحلی جنوب شرقی فرانسه بر کناره دریای مدیترانه نگاشته شده است.

رئیس جمهوری فرانسه که پیش‌‌تر حدود هشت کتاب را روانه بازار کرده بود معمولا از این طریق دیدگاه‌های خود را در خصوص سیاست داخلی کشورش در اختیار علاقمندان می‌گذارد.

کتاب پیشین وی با نام «سوداها» با استقبال خوبی در فرانسه مواجه شد؛ به نحوی که ظرف چند هفته پس از انتشار در ماه ژوئن گذشته در کتابفروشی‌ها به فروش رفت.

کتاب تازه و پانصد صفحه‌ای نیکلا سارکوزی اما بسیار شخصی‌تر از آثار قبلی او است. آقای سارکوزی در این خصوص به روزنامه فیگارو می‌گوید: «این کتاب را نه برای مورخان بلکه برای مردم نوشتم.»

وی در ادامه توضیح داده که سعی کرده همانند سریال‌های تلویزیونی مخاطب خود را در طول کتاب با خود همراه کند.

در این کتاب توصیف‌هایی گاه نامطلوب از برخی شخصیت‌های سیاسی و یا تمجید از برخی دیگر از سیاستمداران فرانسوی به چشم می‌خورد.

در بین چهره‌های بین‌المللی نیز مطالبی در باره «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و یا «پرنس چارلز»، پسر ارشد ملکه «الیزابت دوم» و وارث تاج و تخت انگلیس مطرح شده است.

 سارکوزی می‌گوید که سعی کرده آنچه از جزئیات لحظات و رویدادهای مختلف را به خاطر سپرده بدون تلاش برای تحلیل و آنالیز تنها با ذکر دیدگاه شخصی خود شرح دهد.

او در گفتگو با فیگارو تصریح می‌کند که بدون برنامه و طراحی قبلی هر چه به یاد آورده و به فکرش رسیده، همان‌هایی که دیگران نیز به یاد می‌آورند را بیان کرده است.

از کوره در درفتن و استفاده از برخی ترکیب‌های نامطلوب زبانی بخشی از آن چیزی است که دیگران همواره از سارکوزی به یاد دارند.

نمونه بارز آن سال ۲۰۰۸ در جریان بازدید از نمایشگاه کشاورزی پاریس روی داد، هنگامی که فردی از دست دادن با سارکوزی امتناع کرد و وی نیز در واکنش به این رفتار برآشفته شد و به او گفت: «برو گم شو، احمق بیچاره». این برخورد برای مدت‌ها سوژه اصلی رسانه‌ها در فرانسه شد و ویدیوی آن بارها در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد.

نیکلا سارکوزی به نمونه‌ای از این دست رویدادها اشاره کرده که سال ۲۰۰۷ در جریان بازدید از روستای ماهیگیران در ناحیه «برتاین» اتفاق افتاد.

در جریان این بازدید مردی از بالکن خانه‌اش به آقای سارکوزی توهین کرد و وی نیز با «تو» خطاب کردن فرد یاد شده از او خواست پایین بیاید و آن کلمات را مقابل وی بگوید.

نیکلا سارکوزی در خصوص آن واقعه با کمی عقب نشینی گفته واکنش خوبی نداشته اما آنچه در پاسخ به توهین‌ها گفته «واقعی» بوده است.

رئیس جمهوری سابق فرانسه در ادامه تاکید می‌کند که با نوشتن کتاب تازه‌اش می‌خواهد مردم بدانند که چه کرده و چه کسی است.

او می‌گوید انتشار کتاب نشان دهنده قصد وی برای بازگشت به صحنه سیاست نیست و به هیچ وجه دل‌اش برای کاراز انتخابات تنگ نشده است.

نیکلا سارکوزی در پایان اعتراف می‌کند: «هیچکس به من اعتماد ندارد» اما «این یک واقعیت است.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.