تنها ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است. بر اساس نتایج نظر سنجی‌ها تاکنون جو بایدن نامزد حزب دموکرات پیروز انتخابات رئیس جمهوری آمریکا است اما عوامل بسیاری در نتیجه نهایی تاثیرگذار هستند و پیروزی جو بایدن هنوز تضمین شده نیست. بر اساس نظرسنجی‌ها بحران کرونا تاثیر زیادی بر افول محبوبیت ترامپ داشته است. نظرسنجی فاکس نیوز در اوایل ماه جاری میلادی نشان داد که ۲۹ درصد از رای دهندگان معتقدند که ویروس کرونا مهمترین مسئله پیش روی کشور آمریکا است. در حالی که تنها ۱۵ درصد رای دهندگان اقتصاد را مساله اساسی این کشور می‌دانند. پیش از این نیز کاندیداهای دیگری در آمریکا بر اساس مسائلی به غیر از اقتصاد به پیروزی رسیده‌اند.

یورو نیوز در این مورد نوشته است؛ ترامپ که به حماقت، سبکسری و واکنش‌های غیرمنتظره معروف است، اکنون در شرایط سختی قرار دارد. او به دلیل برخوردهای هرج ومرج طلبانه حتی در مقابل جمهوری خواهان و هم حزبی‌های خود هم با انتقادات شدیدی روبرو است. حالا این تاجر جمهوریخواه نگران یک شکست تحقیرآمیز است در صورت شکست ترامپ، او نخستین رییس جمهوری آمریکا در بیش از یک ربع قرن خواهد بود که در دور دوم انتخابات پیروز نشده است.

سی ان ان می‌نویسد: براساس نظرسنجی‌ها در حال حاضر ترامپ ۴۰ درصد رای موافق و ۵۵ درصد رای مخالف دارد از سال ۱۹۴۰ تاکنون، هیچ کاندیدایی با این وضعیت آماری رییس جمهور نشده است. آخرین بار ترومن در ۱۹۴۰ شرایط مشابهی داشت. در واقع روسای جمهوری که برای دوره دوم انتخابات آمریکا انتخاب نشده‌اند وضعیت مشابه ترامپ داشته‌اند. در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۶، بایدن در وضعیت بسیار بهتری نسبت به کلینتون قرار دارد. بایدن در نظرسنجی ملی که در ماه ژوئیه انجام شد با۵۲ درصد آرا صدرنشین است.

واقع امر این است که انتخابات در آمریکا به واسطه سطح قدرت این کشور تاثیرات غیر قابل انکاری در مناسبات بین‌المللی دارد. این اتفاق در جریان حضور ترامپ در کاخ سفید نمود یافت کما اینکه با طرح شعار "اول آمریکا" عملا تمام دستاوردهای دیپلماسی چند جانبه گرا و مشارکتی را از بین برد. ترامپ از همان زمان حضور در کاخ سفید رویکرد قلدرمابانه‌ای در قبال جامعه جهانی در پیش گرفت. حالا به نظر می‌رسد جهان و قدرت‌های بین المللی چشم به انتخابات‌ آمریکا دوخته و امیدوارند که مردم آمریکا تغییری در این روند ایجاد کنند.

در حالی که  شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات آمریکا ‌آغاز شده است شاهد دو رویکرد جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در قبال ایران هستیم. در حالی که جمهوری خواهان و یا ب عبارت بهتر دولتمردان ترامپ با ذهنیتی مبتنی بر تئوری توطئه ایران را در کنار روسیه و چین متهم به دخالت در انتخابات آمریکا می کنند دموکرات‌ها از سندی رونمایی کردند که بر اساس آن در صورت پیروزی به برجام بازخواهند گشت.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بدون ارائه هرگونه سند و مدرک ایران را به تلاش برای دخالت در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا متهم کرد و گفت: ما تا انتخابات ماه نوامبر صد روز زمان داریم و بازیگران بد از ایران و چین و همچنین بازیگران متخاصم غیردولتی ممکن است بخواهند فعالیت‌هایی برای دخالت انجام دهند.

از سوی دیگر پیش‌نویس برنامه پیشنهادی ۸۰ صفحه ای حزب دموکرات آمریکا در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ چند روز پیش منتشر شد که بخشی از آن شامل بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است.

دموکرات‌ها گفته‌اند که مسیر دولت دونالد ترامپ برای جنگ با ایران را تغییر خواهند داد و به دیپلماسی هسته‌ای، کاهش تنش و گفت و گوی منطقه‌ای باز می‌گردند. دموکرات‌ها گفته‌اند که ایالات متحده نباید تغییر رژیم را به دیگر کشورها تحمیل کند و در ارتباط با ایران هم تفییر رژیم را به عنوان یکی از اهداف سیاست آمریکا رد می‌کنند. آنها با ستایش توافق هسته‌ای گفته‌اند که برجام بنا بود آغاز دیپلماسی ما با ایران باشد، نه پایان آن و بر این مبنا خواهان مذاکرات جامع برای تمدید محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران شده‌اند.

در بخش دیگری از این سند آمده است که خروج از توافق هسته ای اشتباه ترامپ بود چراکه توافق هسته ای بهترین راست‌آزمایی به جهت مانع شدن ایران در رسیدن به بمب هسته‌ای بود، این اقدام ترامپ منجر به انزوای آمریکا از دیگر متحدانش شد و در را بر روی  ایران  برای از سرگیری دست یافتن به توان هسته ای باز کرد امری که برجام مانع از آن شده بود، به همین دلیل است که بازگشت به توافق فوریت دارد.

«کیشا لانس باتومز» (Keisha Lance Bottoms) شهردار شهر آتلانتا ایالت جورجیا که ریاست تدوین پیش‌نویس این سند را برعهده داشته درباره آن گفت: ترمیم ویرانی که دونالد ترامپ در این کشور به بار آورده پائیز امسال با انتخاب جو بایدن آغاز خواهد شد.

دونالد ترامپ در زمینه سیاست خارجی نتوانسته به هیچ دستاوردی دست یابد و این موضوع پاشنه آشیل او در انتخابات است. ترامپ وعده های بسیاری در مورد سیاست خارجی داده بود اما نه تنها نتوانسته در مورد ایران، کره شمالی، ونزوئلا، کوبا موفقیتی کسب کند بلکه هزینه‌های زیادی نیز به حیثیت و اعتبار آمریکا وارد کرده است.

علاوه بر ناکامی ترامپ در مبارزه با کرونا و انتقادات گسترده به شیوه مدیریت وی در این زمینه، ‌شکست‌های پی در پی ترامپ در زمینه سیاست خارجی هم زمینه ساز کاهش محبوبیت ترامپ شده است. در عرصه سیاست خارجی باعث می‌شود بخش بزرگی از ناکامی ترامپ در انتخابات مربوط به پرونده هسته ای ایران و خروج آمریکا از برجام است. دموکرات‌ها قطعا در جریان مبارزات انتخاباتی روی این قضیه مانور می‌دهند و از هزینه‌های تحمیل شده به آمریکا صحبت خواهند کرد. طرح چنین مباحثی می‌تواند بر افکار عمومی تاثیرگذار باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.