همه ما به نوعی به دنبال راهی برای پیشگیری و درمان کرونا بوده و هستیم و خبر‌های مربوط به این بیماری را پیگیری می‌کنیم، اما بعضی از افراد از اطلاعات اینترنتی خود یا توصیه‌های جسته و گریخته درباره مصرف یک دارو استفاده می‌کنند و آن را به همه موارد پیشگیری و درمان تعمیم می‌دهند این درحالی است که بازهم متاسفانه این روز‌ها خیلی می‌شنویم که بعضی از هموطنان خودسرانه اقدام به مصرف دارویی به نام «آزیترومایسین» می‌کنند.

اگر مصرف این دارو مفید و موثر هم باشد، باز هم مصرف آن درسایه معاینه و تجویز پزشک معنا پیدا می‌کند و مصرف خودسرانه آن مورد تایید هیچ کس نیست و عوارضی هم در پی دارد. 

آزیترومایسین چیست و چه عوارضی دارد؟

آزیترومایسین نوعی داروی آنتی‌بیوتیک است که برای جلوگیری از عفونت برخی از باکتری‌ها مصرف می‌شود. این دارو روی عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا اثری ندارد. آزیترومایسین را برای عفونت سینوس، بیماری مزمن انسدادی ریه یا لوزه تجویز می‌کنند. آزیترومایسین می‌تواند با طیف گسترده‌ای از باکتری‌های خانواده استرپتوکوک مبارزه کند. این دارو را باید به صورت خوراکی و به میزانی که پزشک تجویز کرده، معمولا قبل از وعده غذایی مصرف کنید، زیرا بهترین حالت جذب دارو مصرف آن با معده خالی است. اگر دچار تهوع شدید، می‌توانید همراه با غذا یا شیرهم مصرف کنید. این قرص اگر شکسته شود، مزه تلخی دارد لذا قرص کامل را قورت دهید و از جویدن یا شکستن آن خودداری کنید.

عوارض جانبی مصرف خودسرانه آزیترومایسین

مصرف آزیترومایسین ممکن است موجب عوارضی مانند درد شکم، اسهال، ضعف، کاهش اشتها و حالت تهوع یا درد‌های غیرعادی شکمی و خستگی شود. مصرف این دارو همراه با غذا ممکن است باعث کاهش این عوارض جانبی شود.

عوارض خودسرانه آزیترومایسین

نکاتی برای شروع مصرف آزیترومایسین

- در صورت بارداری، تصمیم به بارداری یا شیردهی حتماً پزشک خود را مطلع کنید.

- در صورتی که سابقه ناراحتی کبدی یا کلیوی دارید به پزشک اطلاع دهید.

- در صورت سابقه ضربان قلب نامنظم و حساسیت دارویی پزشک را مطلع کنید.

موارد مصرف آزیترومایسین

آزیترومایسین به عنوان جایگزین پنی سیلین‌ها در بیمارانی که به این دارو حساسیت مفرط دارند، استفاده می‌شود. آزیترومایسین یک داروی تجویزی است؛ بنابراین، مردم نباید آن را بدون نسخه مصرف کنند. این دارو به صورت قرص، شربت خوراکی، قطره چشم و تزریق در دسترس است. بهترین نوع و دوز مصرفی به نوع عفونت فرد بستگی دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.