به گزارش وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان ، " آراز عظیم اف " معاون وزیر امور خارجه این کشور در جریان این احضار با اشاره به اشغال بخشی از مناطق جمهوری آذربایجان از سوی ارمنستان و اخراج صدها هزار آذربایجانی از خانه و کاشانه خود ، درگیری های اخیر میان نیروهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرز دو کشور را یادآور شد.

درگیری های اواخر تیر ماه و اوایل مرداد ماه ۱۳۹۹ بین نیروهای نظامی ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه مرزی " تاووز " منجر به تلفات جانی هر دو طرف و نیز خسارات به برخی مناطق مسکونی دو کشور شد .

معاون وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان ادامه داد: در شرایط ادامه اشغال سرزمین های جمهوری آذربایجان از سوی ارمنستان و حاضر نبودن این کشور برای پایان دادن به اقدامات تهاجمی ، گزارش های رسیده درباره فروش تجهیزات نظامی از سوی اردن به ایروان موجب ناراحتی جامعه جمهوری آذربایجان شده است .

برخی رسانه  های جمهوری آذربایجان اخیرا با اشاره به همکارهای های فنی و نظامی ارمنستان و اردن گزارش دادند که امان به تازگی در قالب این همکاری تجهیزات و مهمات نظامی از جمله آر پی جی -۳۲ به ارمنستان تحویل داده  است.

منطقه مرزی تاووز در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان از ۱۰ روز پیش صحنه زدوخوردهای بین نیروهای دو طرف است.

بنابر اعلام رسانه‌های آذربایجان،‌ در جریان این درگیری‌ها ۱۲ نظامی آذربایجانی و ده‌ها تن از نظامیان ارمنستانی کشته شدند.

مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ به درگیری نظامی کشید. در نتیجه این مناقشه، منطقه قره‌باغ جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت اشغال نیروهای ارمنستان درآمد. 

در ماه می سال ۱۹۹۴ میلادی میان طرفین مناقشه، آتش‌بس برقرار شد اما میانجیگری بین‌المللی گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک روسیه، فرانسه و آمریکا برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به حال نتیجه‌ای نداشته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.