شبکه خبری رسمی ای بی سی استرالیا در این زمینه نوشت: یک مقام آمریکایی از کانبرا خواسته است این کشور در عملیات ناوبری آزاد در دریای چین جنوبی همراه با ایالات متحده شرکت کند.

براساس این گزارش، دولت اسکات موریسون نخست وزیر تحت فشار دولت آمریکا قرار گرفته تا در مقابل مواضع چین در مورد آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی، آمریکا را همراهی کند.

طبق گزارش رسانه های استرالیایی، وزیران امور خارجه و دفاع دو کشور قرار است درهفته جاری نشست مشترک تحت عنوان «آسمین» در واشنگتن داشته باشند.

شبکه ای بی سی افزود: مقامات آمریکایی همچنین بر وزیران استرالیایی فشار آوردند که  نشست دوجانبه و حضوری داشته باشند و گفتند که این دیدار در شرایط همه گیری کرونا نشان می‌دهد که اتحاد آمریکا و استرالیا چقدر قدرت دارد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر با حمله به چین، بار دیگر ادعای مالکیت پکن درباره آبها و منابع غنی دریای چین جنوبی را غیرقانونی خواند.

چین با ۵ کشور دیگر در این دریا اختلافات ارضی دارد و آمریکا با سوء استفاده از این موضوع، ناوگان های نظامی خود را به منطقه اعزام کرده است.

روزنامه سیدنی مورنینگ هرالد استرالیا نیز امروز دوشنبه در گزارشی با اشاره به اینکه "آمریکا از همه متحدانش خواسته است تا در کمپین علیه چین شرکت کنند"، از دولت اسکات موریسون خواست تا دراین زمینه بی طرف باشد.

تارنمای سیدنی مورنینگ هرالد در گزارشی با عنوان " استرالیا، نه ترامپ نه شی" نوشت: مقام های ارشد آمریکا در اواخر هفته گذشته سخنان سختگیرانه ای راجع به چین مطرح کرده‌اند که اوج آن اظهارات مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور علیه چین بود.

سیدنی مورنینگ هرالد در گزارش خود با اشاره به اینکه دوتن از مقام های استرالیا شامل ماریس پین وزیرامور خارجه و لیندا رینولدز وزیر دفاع اکنون در آمریکا حضور دارند و قرار است سه شنبه شب به وقت استرالیا، با پمپئو و وزیر دفاع آمریکا برای مشاوره سالانه آسمین دیدار کنند، تاکید کرد: آنها احتمالا در مورد چین نیز گفت وگوهای مشترک خواهند داشت.

این رسانه استرالیایی نوشت: مناطق مورد منازعه در دریای چین جنوبی مورد ادعای پنج کشور از جمله چین است. در حال حاضر چین بخش عمده‌ای از این مناطق را تحت کنترل خود دارد.

 این روزنامه استرالیایی افزود: اگر چه آمریکا با اعزام مکرر ناوشکن‌ها و ناوهای هواپیمابر خود در تلاش است تا چین را در این منطقه به چالش کشد، اما پکن بارها این اقدام آمریکا را تحریک آمیز توصیف کرده و از آمریکایی‌ها خواسته تا آب‌های منطقه را ترک کنند.

به نوشته این رسانه استرالیایی، "روابط ایالات متحده و چین از زمان دیدار دونالد ترامپ و شی جین پینگ در ژوئن سال گذشته در جریان اجلاس سران جی ۲۰ ، فرو ریخته است."

سیدنی مورنینگ هرالد در گزارش خود پیشنهاد کرد که استرالیا سیاست ها و برنامه کاری خود در قبال چین را پیش برد و بی طرف عمل کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.