"اولگ ماتیتسین" وزیر ورزش روسیه اذعان کرد که فدراسیون جهانی دو و میدانی ممکن است کشورش را از این نهاد جهانی اخراج کند.

فدراسیون جهانی دو و میدانی، روسیه را به دلیل نقض قوانین و مقررات دوپینگ مبلغ ۶.۳۱ میلیون دلار جریمه کرده و به این کشور دستور داده بود تا اوایل ماه جولای این مبلغ را بپردازد، اما مهلت روس‌ها به پایان رسید و آن‌ها جریمه را پرداخت نکردند.

فدراسیون جهانی دو و میدانی در واکنش به پایان مهلت روسیه، کار هیئت بازنگری دوپینگ را که تعیین می‌کرد کدام ورزشکاران روس می‌توانند بدون پرچم این کشور در رقابت‌های بین المللی  شرکت کنند، متوقف کرد.

از طرف دیگر کار گروه روسیه که بر بازگشت روسیه از محرومیت طولانی مدت نظارت داشت، از فعالیت خود دست کشید.

حالا فدراسیون دو و میدانی روسیه با خطر اخراج مواجه است و فدراسیون جهانی قرار است در نشست شورای خود طی روز‌های چهارشنبه و پنج شنبه ۲۹ و ۳۰ جولای در  مورد این مسئله بحث و تبادل نظر کند.

وزیر ورزش روسیه در این باره به خبرگزاری تاس گفت:" این احتمال وجود دارد که شدیدترین تصمیم‌ها علیه فدراسیون دو و میدانی اتخاذ شود، از جمله اخراج، اما ما باید تمام تلاش خود را بکنیم تا خطر تشدید بحران را به حداقل برسانیم. امیدوارم که تصمیم مثبتی اتخاذ شود، اما مطمئن نیستم که این اتفاق به سرعت رخ دهد. "

وزیر ورزش روسیه افزود: شیوع ویروس کرونا باعث شد که این کشور از مهلت مقرر تخطی کند.

او گفت: "متاسفانه دوران شیوع کرونا وضعیت اقتصادی را وخیم‌تر کرد و اجازه نداد که فدراسیون دو و میدانی روسیه به تعهدات مالی خود عمل کند. "

بحران به وجود آمده در فدراسیون دو و میدانی روسیه باعث شد تا "یوگنی یورچنکو"، رئیس این فدراسیون، پس از تنها شش ماه ریاست از سمت خود استعفا کند، اما این سازمان فعلاً انتخابات فوری برگزار نخواهد کرد. قرار است "الکسی پلوتنیکوف" معاون اول "یورچنکو" رئیس موقت فدراسیون دوومیدانی روسیه شود.

جریمه مذکور پس از انجام تحقیقات در مورد "دنیل لیسنکو" قهرمان پرش ارتفاع مسابقات داخل سالن جهان، علیه فدراسیون دو ومیدانی روسیه تحمیل شد.

هفت مقام دو و میدانی روسیه از سوی "واحد صداقت ورزشکاری" به اخلال در تحقیقات ضد دوپینگ متهم شده اند. آن‌ها متهم هستند با جعل اسناد سعی داشته اند غیبت "لیسنکو" را در آزمایش‌های دوپینگ توجیه کنند. این ورزشکار ۲۳ ساله حالا با ۸ سال محرومیت از مسابقات مواجه است.

فدراسیون دوومیدانی روسیه در پی دوپینگ سازمان یافته و تحت حمایت دولت، از نوامبر سال ۲۰۱۵ به حالت تعلیق در آمده و این محرومیت پس از این تاریخ چندین بار تمدید شد است.

مسئله "لیسنکو" دو و میدانی روسیه را به دردسر بیشتری انداخت و باعث شد هیئت مدیره "واحد صداقت ورزشکاری" در گزارش خود عنوان کند که فدراسیون جهانی باید به فکر روسیه باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.