پس از آن که چند ماه پیش سوییس از جلب موافقت آمریکا برای ایجاد یک کانال مالی مربوط به انجام تراکنش های مالی تجارت بشردوستانه با ایران خبر داد، اکنون نخستین تراکنش مالی مربوط به صادرات این اقلام به ایران با موفقیت از طریق این کانال انجام شد.

آن طور که شبکه قطری الجزیره به نقل از منابع خبری در دولت سوییس گزارش داده، این تراکنش مربوط به صادرات یک داروی ضد سرطان به ایران بوده است که یک شرکت سوییسی آن را ساخته است. این تراکنش نخستین تراکنش رسمی از طریق این کانال محسوب می شود اما اولین تراکنش نیست؛ چرا که پیشتر در ماه ژانویه امسال یک تراکنش آزمایشی به ارزش ۲.۳ میلیون یورو مربوط به صادرات تجهیزات مورد نیاز برای عمل پیوند عضو در داخل همین کانال صورت گرفته بود. این تراکنش آزمایشی  را یک بانک مستقر در شهر ژنو انجام داده بود. 

کانال تجارت بشردوستانه سوییس با ایران با هدف تسهیل تراکنش های مالی مربوط به صادرات مواد غذایی و دارو به ایران توسعه داده شده است و فعلا روی فراهم کردن زمینه صادرات اقلام بشردوستانه شرکت های سوییسی به ایران بدون آن که آن ها در خطر اتهام نقض تحریم های آمریکا قرار گیرند، متمرکز شده است. 

مواد غذایی و دارو مشمول تحریم های اعمال شده آمریکا علیه ایران از زمان خروج دولت ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸ نیستند اما با توجه به گستردگی تحریم های آمریکا که طیف وسیعی از شبکه های حمل و نقل، خدمات مالی و بانکی را در بر می گیرد، بسیاری از بانک های خارجی از ترس تحریم های آمریکا با احتیاط زیاد در خصوص انجام تراکنش های مالی با ایران فعالیت می کنند. 

طبق اعلام اداره امور اقتصادی سوییس، شمار زیادی از شرکت های سوییسی مشتاق به استفاده از این ساز و کار هستند و انتظار می رود در آینده درخواست تعداد بیشتری از آن ها برای مشارکت در این کانال تایید شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.