آسوشیتدپرس گزارش داد، این حکم پنج ماه پس از روی کار آمدن دولت جدید مالزی در ائتلاف با حزب نجیب رزاق، نخست وزیر سابق این کشور صادر شد. خشم مردمی از این رسوایی مالی چندین میلیاردی نقش اصلی را در ناکامی ائتلاف نجیب رزاق در انتخابات دو سال پیش ایفا کرد.

قاضی محمد نازلان غزالی پس از یک تنفس دو ساعته برای قرائت حکمش گفت: من متهم را گناهکار شناختم و او را به تمامی هفت فقره جرم اختلاس مطرح شده محکوم می‌کنم.

این در حالی است که نجیب رزاق تاکید کرده که درخواست تجدیدنظر درخصوص این حکم را می‌دهد. رزاق گفته است که بانکداران رند وی را فریب داده‌اند و این پرونده با انگیزه سیاسی علیه وی تنظیم شده است.

تحلیل‌گران گفتند که این حکم پرونده پیگرد قانونی در دیگر دادگاه‌های نجیب رزاق را تقویت می‌کند. رزاق با ۴۲ فقره جرم در پنج دادگاه مجزا مواجه است که می‌تواند منجر به سال‌ها حبس برای وی شود.

این حکم به عنوان آزمونی برای اجرای قانون آن هم پنج ماه پس از روی کار آمدن دولتی جدید در مالزی تلقی می‌شود.

تدابیر امنیتی در مقابل ساختمان این دادگاه بسیار شدید بود و مردم عادی از ورود به این ساختمان منع شده بودند و کارمندان این دادگاه به هنگام ورود از مایع ضدعفونی‌کننده دست استفاده می‌کردند. همزمان با ورود نجیب رزاق به این ساختمان که ماسک به صورت داشت، گروهی از طرفدارانش در مقابل این دادگاه جمع شدند و برخی از آنها پیراهن‌هایی به تن داشتند که روی آنها نوشته شده بود "رئیس من".

نجیب رزاق ۶۷ ساله اواخر روز دوشنبه در صفحه فیس بوک خود نوشت که برای مبارزه تا آخرین نفس آماده است. وی گفته بود که اگر گناهکار شناخته شود، درخواست تجدیدنظر خواهد داد و این انتظار را دارد که اگر تبرئه شود، دادستان‌ها درخواست تجدیدنظر دهند.

وی در این توییت نوشت: از روز اول گفتم که این برای من فرصتی است تا نام خود را از هرگونه اتهام پاک کنم. مهم نیست چه حکمی در دادگاه فردا صادر شود، این آخر راه نیست پس از آن ما به دادگاه تجدیدنظر خواهیم رفت. من آماده‌ام.

نجیب رزاق، نخست وزیر سابق مالزی و حلقه نزدیکانش به فساد مالی و کسب مال از طریق نامشروع در صندوق توسعه مالزی موسوم به ۱MDB متهم شده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.