حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی انتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد  اولین جلسه کارگروه مراسم عزاداری ایام محرم و صفرکه امروز ۷ مرداد برگزار شد، گفت: براساس مصوبات بیست و نهمین و سی امین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا، تکلیفی برای کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ذیل این ستاد، مبنی بر تدوین دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم سوگواری محرم امسال تعیین شد که با تشکیک مساعی همه دستگاه های مسئول در این حوزه دستورالعمل تدوین و در جلسه سی‌ام ستاد تصویب شد.

وی ادامه داد: براساس مصوبات این جلسه دستور العمل تهیه شده در کمیته های امنیتی،انتظامی و کمیته بهداشتی از طریق وزارت کشور برای اجرا ابلاغ می شود و همچنین به این دوکمیته اجازه داده شده تا در صورت نیاز  دستورالعمل ویژه را اصلاح کنند.

دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی انتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا افزود: بخش اول مربوط به قبل از فرارسیدن ماه محرم بوده که سه رکن اصلی هماهنگی، اقناع و اطلاع رسانی دارد و تمام اقداماتی که در این کارگروه برنامه ریزی و تصمیم گیری می شود، حول این سه محور خواهدبود. همچنین ضوابطی پیش بینی شده است که براساس این ضوابط مراسم باید برگزار شود. 

قاسمی خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی مراسم با اولویت برگزاری در فضاهای باز، برگزاری مراسم در فضای سربسته دارای شرایط مناسب بهداشتی و مدیریتی صرفاً با تایید ستاد استانی، کاهش ساعات برگزاری مراسم و اعمال محدودیت در روزهای برگزاری مراسم در مقایسه با سنوات گذشته، برگزاری تجمعات به صورت حداقلی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مراسم و لزوم  استفاده از ماسک، تشدید نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی به خصوص در شهرهای نارنجی و قرمز و اجرای دقیق پروتکلهای بهداشتی مرتبط با نذورات است.

دبیر کمیته امنیتی و اجتماعی انتظامی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: پیش بینی شیوه های جایگزین برای مناطق و شهرهایی که امکان برگزاری حضوری مراسم در آن وجود ندارد، مورد تصریح دستور العمل است.

وی بیان داشت: پنج تبصره در نظر گرفته شده است. این ۵مورد عبارت است از؛ مراسم دسته روی بدون نقل مکان از هیات‌ها و عدم تمرکز در اماکن خاص باشد. ورود دسته‌جات به حرم های مطهر ممنوع است. استفاده از طبل و سنج و وسایل مشترک در دسته جات ممنوع است. همچنین مراسم خاصی که در برخی شهرها و استانها برگزار می شود به دلیل نوع مراسمات و تجمع افراد امکان برگزاری ندارند.

قاسمی تاکید کرد: در پایان اولین جلسه کارگروه مراسم عزاداری محرم و صفر مقرر شد، به دلیل محدودیت زمانی و نیاز به تصمیم گیری و برنامه ریزی برای روزهای عزاداری ماه محرم، جلسات این کارگروه به صورت هفتگی برگزار شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.