شینهوا گزارش داد، ژانگ جون، نماینده دائم این کشور در سازمان ملل گفت، وضعیت فعلی یمن مناسب نیست و جامعه بین الملل باید تلاش خود را برای حل و فصل سیاسی بحران این کشور بیشتر کند.

وی در شورای امنیت گفت، چین از تلاش ها برای حل بحران یمن از طریق برقراری آتش بس در سطح ملی، اقدامات اقتصادی و انسانی و مذاکرات سیاسی فراگیر حمایت می کند. طرف های درگیر باید خشونت را کنار گذاشته و وضعیت امنیتی را بهبود ببخشند.

جون ادامه داد، بین ماههای آوریل تا مه در شمال یمن آتش بس برقرار شد و این نشان می دهد تا زمانی که اراده سیاسی وجود داشته باشد برقراری آتش بس و توقف خشونت غیر ممکن نیست اما تشدید اقدامات خصمانه میان طرف های درگیر در شمال و جنوب یمن به ایجاد ناامنی منجر شد و چین بابت این مساله نگران است.

نماینده چین بار دیگر تاکید کرد، با راه حل نظامی هیچ مشکلی حل نمی شود تنها جنگ و رنج مردم طولانی خواهد شد. چین از همه طرف های ذیربط می خواهد به درخواست دبیرکل سازمان ملل و مارتین گریفیث، نماینده ویژه او در یمن پاسخ داده و فورا تمامی اقدامات متجاوزانه را کنار بگذارند.

جون ادامه داد، جامعه بین الملل باید به حل و فصل سیاسی متعهد بوده و تلاشها و میانجی گری ها را همچنان بیشتر کند. گریفیث با جدیت برای امضای توافقنامه جدید صلح طی چهار ماه گذشته تلاش کرد اما به دلیل وجود عوامل مختلف پیشرفت به دست آمده راضی کننده نبود.

جون گفت، چین از همه طرف ها می خواهد با گریفیث همکاری مستحکم داشته و پیرامون ابتکار عمل صلح، اتفاق نظر و کاهش اختلافات با هدف تضمین آینده توافقنامه مذکور رایزنی های قوی داشته باشند. در عین حال کشورهای منطقه باید بسیج شوند و نقش سازنده ای در حمایت از تلاش های سازمان ملل ایفا کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.