روزنامه آمریکایی مدعی شد: این درخواست آمریکا برای کاهش دیپلمات های چینی و رساندن آن به سطح تعداد دیپلمات های آمریکایی در چین به دلایل افزایش موارد جاسوسی در این کشور است.

این گزارش به نقل از مقام مذکور  نوشت: این اقدام بخشی از تلاش های آمریکا برای کاهش فشار بر ماموران ضد جاسوسی اف بی آی است که به تازگی ۲ هزار مامور ویژه را برای گرفتن جاسوسان چینی و عوامل آنها اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش، کریستوفر رای رئیس اف بی آی به تازگی گفت که  پلیس فدرال به طور متوسط هر ۱۰ ساعت یک  پرونده جدید در رابطه با چین باز می کند.

مقام آمریکایی که قبل از اعلام رسمی دستور آمریکا اظهارنظر می کر، مدعی شد: تا اول اگوست (۱۱ مرداد) سطوح  ما خواهان سطح و دسترسی متقابل «برای دیپلمات ها» در خارج از دو کشور هستیم.

این رسانه به نقل از مقام آمریکایی افزود: مقام های آمریکایی و چینی هفته گذشته و به دنبال بسته شدن کنسولگری چین در هوستون و اقدام متقابل پکمن در تعطیلی کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو دربرابر سطح برابر دیپلماتیک مذاکره کرده اند.

واشنگتن تایمز نوشت: تعداد دیپلمات های چینی در ایالات متحده معلوم نیست. ولی فهرست وزارت امور خارجه آمریکا نشان می دهد که ۲۴۵ دیپلمات چینی به سفارت چین در واشنگتن اعزام شده اند.

دیپلمات های دیگری نیز به کنسولگری چین در نیویورک، سانفرانسیسکو، لس آنجلس، شیکاگو و هوستون اعزام شده اند.

تعداد دیپلمات های آمریکایی در چین از قرار بیش از ۲۰۰ نفر است و به سفارتخانه  آمریکا در پکن وکنسولگری این کشور در شهرهای گوانگژو، شانگهای، شنیانگ، ووهان و تا همین هفته چنگوا اعزام شده اند.

سفارت آمریکا در پکن بزگترین مقر دیپلماتیک آمریکا در خارج از این کشور است و در آن دیپلمات هایی از وزارت امور خارجه، سیا، اف بی آی و وزارت بازرگانی آمریکا حضور دارند. کنسولگری آمریکا در ووهان کوچکترین است و از زمان شیوع کرونا در این شهر تیم دیپلماتیک آن کاهش یافته است.

واشنگتن تایمز نوشت: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از پاسخگویی در برنامه برنامه قریب الوقوع آمریکا برای کاهش تعداد دیپلمات های چینی در آمریکا خودداری کرد.

مقام های ارشد وزارت خارجه، وزارت دادگستری و دستگاه های اطلاعاتی آمریکا به تازگی  ادعا کردند کنسولگری چین در شهر هوستن مدت ها است اقدام به سرقت اسرار تجاری، فعالیت های غیرقانونی و حتی جاسوسی کرده است.

«وانگ ون بین» سخنگوی وزارت خارجه چین این اتهامات هیچ مبنای واقعی ندارد و کاملاً شایعه و تهمت است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.