نماز عید قربان در کردستان برگزار نمی‌شود

 

بهمن مرادنیا استاندار کردستان روز چهارشنبه در جلسه ستاد مقابله با کرونا اظهار داشت: بخاطر اینکه معمولا رسم است که نمازگزاران در نماز عید قربان روبوسی کرده و حلالیت طلب می‌کنند در این ستاد برای حفظ سلامت مردم، تصمیم گرفته شد امسال نماز عید قربان برگزار نشود.

او بر لزوم خودداری از برگزاری نماز عید قربان در مساجد تاکید کرد و افزود: به جای برگزاری نماز عید قربان، نماز جمعه در چند نقطه شهر‌ها بویژه سنندج، در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

استاندار کردستان یادآور شد: این نگرانی وجود دارد که با برگزاری نماز عید قربان در مساجد و به دلیل وجود افراد مبتلایی به کرونا که از بیماری خود اطلاع ندارند، آمار مبتلایان بیشتر شود و وضعیت نسبتا باثبات کنونی به روال قرمز گذشته برگردد، بنابراین به مصلحت است نماز عید قربان برگزار نشود.

مرادنیا با بیان اینکه برگزاری نماز جمعه به دلیل واحب بودن آن خواسته بسیاری از مردم و روحانیون است، اضافه کرد: برگزاری نماز جمعه در فضای باز و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در شهر‌های نارنجی و سفید مانعی ندارد، چراکه قابل کنترل است.

او از شهرداری‌ها خواست مکان‌هایی را برای برگزاری نمازجمعه به جای عید قربان در شهر‌های استان نظر بگیرند و گفت: شهرداری‌ها با کمک سپاه این اماکن را پیشتر ضدعفونی و گندزدایی کنند تا مردم با آرامش خاطر در آیین نماز جمعه این هفته شرکت کنند.

استاندار کردستان به لزوم همکاری علوم پزشکی برای توزیع ماسک در بین نمازگراران بدون ماسک تاکید کرد و افزود: حضور در آرامستان‌ها در روز عرفه در تمام شهر‌ها ممنوع است و اجازه برگزاری مراسم و تجمعات در این اماکن داده نمی‌شود.

مرادنیا در خصوص انجام قربانی هم تاکید کرد: مردم باید براساس اصول و چارچوب‌های بهداشتی مورد تاکید سازمان دامپزشکی و با نظارت بازرسان اقدام به ذبح کنند، ضمن اینکه با توجه به شیوع تب کریمه کنگو، رسانه‌ها باید مردم را از نحوه صحیح قربانی و زیر نظر دامپزشکی آگاه کنند، همچنانکه شرایط برای ذبح رایگان در کشتارگاه‌ها فراهم است.

اوبا اشاره به اینکه تاکنون مقاطع دشواری را برای مقابله با کرونا طی کرده‌ایم، یادآور شد: باید همه موضوع کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی بگیریم و نباید به کاهش آمار روزانه مبتلایان یا فوتی‌ها دلخوش کنیم، چراکه هنوز خطر در کمین است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.