انتقاد پکن از اظهارات وزیر خارجه آمریکا

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روز چهارشنبه خود اظهارات مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا را مورد انتقاد قرار داد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در اظهارات خود از پمپئو خواسته تا لفاظی‌های منسوخ شده مرتبط با جنگ سرد را کنار بگذارد.

وانگ ونبین در ادامه اظهارات خود از مقامات آمریکا مانند پمپئو خواسته تا به درستی به روابط دو کشور بنگرند و فورا اظهارات و اقداماتی را که به منافع و روابط دو جانبه آسیب می‌رسانند، متوقف کنند.

این انتقاد ونبین به اظهارات وزیر خارجه آمریکاست که پیشتر در یک سخنرانی گفته بود کشور‌های جهان باید چین را تشویق به تغییر کنند.

مایک پمپئو در اظهاراتی گفته است: تغییر رفتار حزب کمونیست چین نمی‌تواند تنها ماموریت چینی‌ها باشد. ملل آزاد باید برای دفاع از آزادی تلاش کنند. با این حال ایمان دارم که از پس این کار برمی آییم. من ایمان دارم، زیرا قبلا نیز این کار را انجام داده ایم.

وزیر خارجه آمریکا اخیرا نیز اعلام کرد در حال حاضر وظیفه واشنگتن و متحدانش واداشتن چین به تغییر رفتار است.

مایک پمپئو اعلام کرد آمریکا و متحدانش باید از روش‌های خلاقانه‌تر و قاطع‌تر برای اعمال فشار بر حزب حاکم چین به منظور تغییر رفتار خود استفاده کنند.

وزیر خارجه آمریکا از این کار به عنوان «ماموریت زمانه ما» یاد کرده است.

پمپئو همچنین خواستار پایان یافتن «تعامل کورکورانه» با چین شد و اتهام زنی‌های تکراری خود علیه چین در خصوص روش‌های تجاری ناعادلانه، نقض حقوق بشر و تلاش برای نفوذ به جامعه آمریکا را بار دیگر مطرح کرد.

تنش اخیر بین آمریکا و چین پس از آن به مرحله تازه‌ای رسیده که واشنگتن کنسولگری چین در هیوستون را تعطیل کرد و به دیپلمات‌های چینی حاضر در آن تنها سه روز مهلت داد تا این مرکز را ترک کنند. پکن هم در اقدامی تلافی‌جویانه دستور توقف فعالیت کنسولگری آمریکا در چنگدو را داد.

روابط بین آمریکا و چین طی ماه‌های اخیر و بر اساس گفته کارشناسان چینی به بالاترین سطح تنش رسیده است. آمریکا بدون ارائه مدرکی، چین را به مخفی‌کاری در خصوص ویروس کرونا متهم می‌کند. پکن، اما ادعا‌های آمریکا را بی‌اساس می‌داند و سوالات جدی در خصوص آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکا در منطقه بیان کرده است.

ناآرامی‌ها در هنگ‌کنگ نیز از جمله موضوعات دیگری است که به تنش‌های بین دو کشور دامن زده است. در حالی که آمریکا تصویب قانون امنیت ملی در هنگ‌کنگ را نقض استقلال این منطقه می‌داند، پکن تاکید کرده که تنها هدف از تصویب این قانون قطع دستان خارجی در اعتراضات هنگ‌کنگ است. چین بار‌ها از آمریکا خواسته تا در امور داخلی کشورش دخالت نکند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.