آمریکا یک سازمان دولتی چین را تحریم کرد

 وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه تحریم هایی را علیه سازمان تولید و سازندگی سین کیانگ اعمال کرد. 

 

خزانه داری آمریکا اعمال تحریم های خود را به بهانه رفتارهای این سازمان علیه گروه های مسلمان اویغور عنوان کرد. 
براساس بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا، دارایی های سازمان تولید و سازندگی سین کیانگ در ایالت متحده مصادره خواهد شد. 
استیون منوچین دبیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد: ایالات متحده متعهد شده است تا از قدرت مالی خود برای پاسخگوئی به متخلفان حقوق بشر در سین کیانگ و در سراسر جهان استفاده کند.

سازمان تولید و سازندگی یکی از بخش‌های مهم استان سین کیانگ محسوب شده و از نظر اداری مستقیماً زیر نظر دولت مرکزی پکن و هم رتبه با استان‌ها مدیریت می‌گردد گرچه از نظر قوانین و مقررات، و رسیدگی‌های قضایی، همزمان تابع قوانین منطقه (استانی) سین کیانگ نیز می‌باشد؛ در برنامه‌ریزی‌های دولتی و اجرایی نیز به صورت واحد مستقل هم رتبه استان بوده و دارای حقوق هم رده مناطق استانی می‌باشد.

وظایف دوگانه این سازمان مرزبانی و عملیات عمرانی در نواحی مرزی است. سازمان تولید و سازندگی سین کیانگ واحد ویژه ای است که همزمان نقش ارتش، حکومت و موسسات را برعهده دارد. 
به دنبال ادامه سیاست های خصمانه واشنگتن علیه پکن به ویژه تحرکات اخیر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، «وانگ یی» وزیر خارجه چین هفته گذشته در گفت و گوی تلفنی با «ژان-ایو لودریان» همتای فرانسوی خود از آمریکا به بزرگترین ویرانگر نظم بین المللی یاد کرد که با هدف پیروزی در انتخابات و حفظ سلطه جویی تک قطبی خود، به سرکوب چین روی آورده است.

وانگ یی با اشاره به سخنان «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا که از سیستم اجتماعی چین انتقاد کرده و سعی دارد بین حزب کمونیست چین و مردم فاصله ایجاد کند خاطرنشان کرد: اظهارات پمپئو با هدف ایجاد تقابل بین ایدئولوژی های مختلف و بازگرداندن کل جهان به عصر جنگ سرد است.

او به جهانیان در مورد بحران های پیش رو از جمله جدایی چین و آمریکا از یکدیگر هشدار داد و افزود: اگر روابط بین چین و ایالات متحده به تعارض و مخالفت تبدیل شود، سرنوشت کل بشر نیز در خطر خواهد بود.

وزیر خارجه چین تصریح کرد: شعار "آمریکا اول" که توسط برخی سیاستمداران این کشور مطرح شده است نمایانگر قصد این کشور از یک جانبه گرایی است در همین راستا تعداد معاهدات و سازمان های بین المللی که ایالات متحده از انها خارج شده است در دولت ترامپ به مراتب بیشتر از هر زمان دیگری است.
وانگ با یاداوری اینکه ایالات متحده به بزرگترین ویرانگر نظم بین المللی تبدیل شده است افزود: این کشور در نقطه مقابل روند تاریخی و همچنین جامعه بین المللی ایستاده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.