سه مقام ارشد آمریکایی گفتند که واشنگتن پیشنهاد داده با هدف یافتن راه حلی برای بن‌بست بوجود آمده برای گفت‌وگوهای صلح، صدها زندانی گروه طالبان با آزادی از زندان به حبس خانگی منتقل شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این منابع گفتند که دیپلمات‌های آمریکایی پیشنهاد داده‌اند که جنگجویان طالبان که متهم به انجام حملات خونبار در افغانستان هستند در مکانی- جایی که تحت نظارت طالبان و دولت افغانستان باشند- ادامه محکومیت خود را سپری کنند.

این دیپلمات‌های آمریکایی در تلاش هستند تا مذاکرات صلح در دوحه را که به دلیل موضوع زندانیان به تعویق افتاده، از سر گرفته شود. دولت افغانستان در برابر آزادی تعدادی از زندانیان گروه طالبان مقاومت می‌کند و این گروه نیز آزادی این افراد را به عنوان شرطی برای آغاز مذاکرات صلح عنوان کرده است.

«زلمای خلیل‌زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان طی هفته جاری و در جریان سفر به کابل تلاش کرد تا بن‌بست بوجود آمده میان سران طالبان و «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان را برطرف کند.

هنوز حدود ۴۰۰ زندانی طالبان در زندان‌های دولتی حضور دارند و این گروه بر آزادی آنها اصرار دارد.

یک دیپلمات غربی در کابل می‌گوید: «آمریکایی‌ها و متحدانش بر این موضوع توافق دارند که اجازه داده برخی از مخوف‌ترین جنگجویان طالبان که نیروهای افغان آنها را به دلیل انجام جنایت‌های وحشتناک علیه انسانیت دستگیر کرده‌اند، احمقانه است.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.